Blog
6   1071

ADHD - eller hørenedsættelse?

Abonner på nyt om Mette Friderichsen i dit personlige nyhedsbrev.


Om Tidsskrifttet Specialpædagogik nr. 3 2012

ADHD – eller hørenedsættelse?

Hvis du ikke allerede har set det nye nummer af specialpædagogik, så glæd dig til at kunne fordybe dig i artiklerne om menneskers kommunikation og mennesker i særlige kommunikative situationer, og artiklerne om børn med psykisk udviklingshæmning.

Selv om du ikke beskæftiger dig med hørehæmmede, mennesker med taleforstyrrelse eller uden talesprog, så får du via artiklerne en enestående og god indføring i de fysiologiske og neurologiske forhold vedr. hørelse og tale, samt et eksempel på kommunikativ praksis overfor et menneske uden talesprog. Det er 3 af vores artikler der beskæftiger sig med dette, nemlig: Hanne Fuglsang Kloster ”Dysartri – en talemotorisk forstyrrelse” Birgit Bengtsson og Pernille Roug ”Simon råber” – om et Marte Meo-forløb med en dreng uden talesprog, og Keld Johannsens artikel ”Hørelse og indlæring”.

Alle artiklerne er lærerige men her fortæller jeg lidt om Keld Johansens artikel om hørelse og indlæring.
Keld Johansen er Msc i psykologi og phD i pædagogik. Han beskæftiger sig med behandling af dyslektikere, og kursus og foredragsvirksomhed. Artiklen giver et grundig indblik i udviklingen af det auditive system, og i hvor stor betydning selv lettere hørenedsættelser og sproglige vanskeligheder har for et barns læringsvilkår. Det gælder især de følelsesmæssige og adfærdsmæssige udtryk børnene viser. Disse utryk kan få omgivelserne til at søge efter en ADHD diagnose, og i værste tilfælde overse hørevanskeligheder og sproglige vanskeligheder, og således også overse de kompenserende og pædagogiske tiltag børnene bør mødes med. Keld Johansen har i mange år beskæftiget sig med stimulation af børns og voksnes auditive sansning. Det er ikke en mirakelkur, men en metode hvor eleven gennem daglig lytning til individuelt tilpassede cd’er får stimuleret det auditive system, så de oplever helt eller delvis afhjælpning af vanskeligheder med at forarbejde lyd.

I nummer 3 kan du også læse 2 artikler om børn med psykisk udviklinghæmning: Nils Kaland skriver om adfærdsterapi mod angst hos børn med autisme. Artiklen fordyber sig i hvordan samtaler med henblik på at tage kontrol over egne følelser og adfærd, kan hjælpe denne særlige gruppe børn. Vinni Aarkrog skriver om cirkulære spørgsmåls virkning på den sociale læring hos elever med psykisk udviklingshæmning. Hensigten med cirkulære spørgsmål er at gøre eleven klogere på sit liv og udvikle forståelsen af et problem, og på denne måde få fornyede handlemuligheder.

Rigtig god læselyst. Nummeret kan købes via vores hjemmeside, som der er linket til andet steds her på siden.

Mette Friderichsen
Ansvarshavende redaktør




Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
9.307 andre er allerede tilmeldt