Lykke Lauridsen er glad for, at hun har fået en chance på lærerarbejdsmarkedet, og håber, at der kommer en mere.

Situationen bliver udnyttet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Dejligt!«

Uanset regnvejr eller ej er det svaret, hvis man spørger, hvad Lykke Lauridsen synes om at være lærer på Bording Skole i Midtjylland.

Hun blev ansat i august sidste år efter at være blevet færdig med uddannelsen i Silkeborg et par måneder før.

»Det er ubehageligt ikke at kunne komme i gang med at bruge sin uddannelse, så jeg var meget glad for at få et arbejde, og jeg er blevet godt modtaget af kollegerne, selvom jeg ikke har de samme ansættelsesforhold«, siger hun.

Det sidste drejer sig om, at Lykke Lauridsen er med i den jobrotationsordning, som Ikast-Brande Kommune oprettede i 2011. En ordning, der betyder, at en række arbejdsløse lærere har afløst fastansatte lærere, mens de har videreuddannet sig. Ordningen indebærer, at de arbejdsløse lærere har arbejdet for dagpengesats i et halvt år og siden har fået almindelig lærerløn i lige så lang tid.

»Rent egoistisk er jeg glad for at have været med i ordningen, fordi jeg har fået erfaringer med at undervise og er kommet i gang på arbejdsmarkedet, men ordningen er en måde at udnytte, at der går mange ledige. Havde der ikke været det, måtte kommunen hyre vikarer til fuld løn i stedet«, siger den unge lærer.

Jobfremtiden? Den kender Lykke Lauridsen ikke, men hun håber, der bliver plads til, at hun kan fortsætte på Bording Skole.