Anmeldelse Didaktik
0   420

Didaktikk i Norden

Didaktikk i Norden

Fakta


Titel
Didaktikk i Norden

ISBN
9788292712382

Pris
299

Sider
186

Forlag
Portal forlag

Med undervisningsministerens nye initiativ Ny Nordisk Skole in mente vækker titlen på denne nye bog naturligvis interesse. "Didaktikk i Norden" er skrevet af forskere, der alle har forskningsmæssig baggrund fra nordiske universiteter, og alle har interesseret sig for grundskoleområdet og den almene didaktik.

Artiklen fortsætter under banneret

Artiklerne er skrevet på dansk, norsk og svensk, og de kan altså læses af alle, der har den nødvendige interesse. Desværre bærer flere af artiklerne præg af deres akademiske udspring. Der er problemstillinger, der vist ikke kan interessere ret mange lærere – hedder ”konstruktionen” skandinavisk eller nordisk, og hvad ser vi, hvis vi kalder konstruktionen det ene eller det andet?

Bogens bedste artikler er skrevet af Birthe Lund, der skriver om innovation og entreprenørskab i nordisk sammenhæng, og Jorunn H. Midtsundstad, der alene og sammen med andre bidragydere skriver grundigt om didaktiske positioner i nordisk perspektiv, hvor hun runder centrale begreber som pietisme, filantropisme, grundtvigianisme og den moderne reformpædagogik. Her er der noget at hente. Hvor er der fælles arvegods? Hvor er vi forskellige? I hendes artikel om skandinavisk skoleforståelses møde med OECD arbejder hun med et spændende nyt teoretisk begreb, ”skoleteori”, der sammenfatter ”skolens intenderte funksjon som både kultivering og kvalifisering”. Også her er der noget at hente for den teoretisk interesserede.

Hvad er så det nordiske? Tillid til staten som skaber af fællesskab. Forestillingen om enhedsskolen. Det ligeværdige forhold mellem lærer og elev. Demokratisk klasseværelseskultur. Forestillingen om udligning af sociale forskelle. Forestillingen om det myndige menneske. Det meste skrevet lidt for tungt og lidt for indviklet til, at hverdagstravle lærere kan bruge bogen. Lærere i videreuddannelsessammenhænge derimod kan bruge flere af bogens artikler.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ