Debat

Nej til større arbejdsbyrde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På et medlemsmøde på Løjtegårdsskolen, Tårnby, diskuterede vi DLF's model til en ny arbejdstidsaftale. Det rejste nogle spørgsmål, som vi gerne vil have svar på.

Hvorfor er forberedelsestiden ikke afhængig af undervisningstiden?

Hvad er ideen med at give den samme tid (egen tid) til alle lærere uafhængigt af antallet af undervisningstimer?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvorfor inddrager DLF medlemmerne i kravopstillingen til Overenskomst 99, når man bagefter i forhandlingssituationen kommer med en for os ukendt og uacceptabel model?

Er det ikke en fagforenings pligt i en overenskomstsituation at søge at skabe bedre løn- og arbejdsforhold for medlemmerne?

Det kan godt være, at DLF har besluttet, at man vil være progressiv. Men at komme med en model, som medlemmerne tror er Kommunernes Landsforenings model, er uacceptabelt.

På kongressen i efteråret 1998 blev det vedtaget, at den samlede tid til forberedelse og efterbehandling skulle bringes i overensstemmelse med de øgede krav til undervisningen i folkeskolen. Derfor skulle forberedelsestiden sættes op. Vi mener ikke, at disse krav kan opfyldes med den nye model.

Den udvikling, der er i gang i folkeskolen, skal ikke finansieres gennem en større arbejdsbyrde for lærerne.

Det kan godt være, at det er en vanskelig situation, men når kongressen har givet et mandat, må det være DLF's udgangspunkt.

På kollegaernes vegne

Torben Pedersen

tillidsrepræsentant

Løjtegårdsskolen