Blog
0   528

Pause i skolemuseets liv

Abonner på nyt om Skolemuseet i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Efter en række intensive måneder med besøg på skolemuseer ude i landet, seminar om Dansk Skolemuseums samlings fremtid og udarbejdelsen af en lang række fondsansøgninger, venter vi på bedre tider.

Dansk Skolemuseums samling har ventet tålmodigt i over tre år på at komme ud af containerne og ind i armene på museumsfolk, historikere og skolebørn. Nu er fondsansøgningerne sendt af sted og vi venter spændt på hvad der kommer til at ske.

Hvis vi får penge til projektet går det i gang i september i år. Vi skal finde en projektleder, der tør give sig i kast med 125.000 skolehistoriske genstande og som har mod på at luge ud og skære samlingen ind til benet. Der er efter sigende mange dubletter og genstande, som allerede findes andre steder i bedre tilstand. De bliver nemme at skille sig af med. Men mange af genstandene bliver svære at have med at gøre fordi deres historie og baggrund skal klarlægges før vi kan vurdere om de skal bevares. Derfor får vi også brug for frivillige pensionerede skolelærere, der kan huske hvad man brugte de forskellige redskaber til og som kan fortælle os deres historie.

Vi skal have praktikanter, som vil bruge deres faglighed til at udvikle samlingen og som vil arbejde med den kommende jubilæumsudstilling.

Vi har brug for input fra lærerne, så vi kan finde ud af hvad vi skal gemme i den pædagogiske samling, dvs. de genstande skolebørnene må røre ved og bruge aktivt i undervisningen. Hvad synes lærerne er spændende at arbejde med i undervisnings- og skolehistorien? Er det gamle fysikinstrumenter, Ole Bole eller anskuelsestavler med korssting?

I det hele taget er projektet dybt afhængigt af, at dem vi gerne vil nå, nemlig skoleeleverne og lærerne giver deres besyv med og fortæller os hvad de synes der er spændende at arbejde med i skolehistorien.

Vi får brug for sparring og input, så vi ikke ender med en skæv samling, der ikke har taget højde for børns behov for at røre ved tingene eller bruge dem aktivt. Hvordan sikrer vi det bedst?

Mange spørgsmål presser sig på i denne søde ventetid, men intet er afgjort før til sommer. Nu må det bære eller briste. Får vi penge, så går vi i krig, får vi ingen, så må vi tænke om.

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ