Forskning

Ny hjerneforskning 
skal løfte læring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis lærerne får indblik i, hvordan hjernen husker, kan de målrette undervisningen. Hukommelsesforskning kan i fremtiden få stor indflydelse på undervisning og pædagogik. Det er temaet for en konference, som Professionshøjskolen UCC stod i spidsen for den 29. marts. Blandt andet blev arbejdshukommelsen kigget efter i sømmene. Arbejdshukommelsen er i spil, når vi tænker os om, repeterer, fordyber os og stiller spørgsmål. Læring handler om at fastholde og bearbejde viden i arbejdshukommelsen, før den bliver lagret i langtidshukommelsen.

»Vi ved mere og mere om, hvordan hjernen fungerer, og i de senere år er der kommet bedre målemetoder og større fokus på sammenhængen mellem hjernen og læring. Arbejdshukommelsen blev først 'opfundet' af forskerne i 1974, og i Danmark har vi ikke været de hurtigste til at tage den nye viden til os. Men der er en stigende bevidsthed om, at pædagoger, lærere og psykologer kan arbejde meget mere fokuseret, hvis de ved, hvordan hjernen tilegner sig og husker viden«, siger psykolog og lektor på UCC Michael Wahl Andersen.