Debat

Kritikken må vente

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var med stigende bekymring, at jeg læste debatsiderne i Folkeskolen nummer 7, hvor medlemmer fra kreds 13 giver deres overenskomstfrustrationer til kende. Disse frustrationer er måske begrundede, de er i hvert fald forståelige, men det må også siges at være en utidig kritik.

Hovedstyrelsen fik et mandat på kongressen i Kolding. Dette mandat er de nu i gang med at afsøge mulighederne for. Det er min fulde overbevisning, at hovedstyrelsen udmærket godt er klar over grænserne for dette mandat. Men skal de fastholde dette mandat over for arbejdsgiverside, er det nødvendigt, at vi undgår intern kritik. Kritikken kan jo tids nok komme, når et eventuelt forhandlingsresultat foreligger.

Jeg tror endvidere, at vi skal passe på med at komme med for bastante krav til arbejdstiden. Den nuværende arbejdstidsaftale er for firkantet og regelstyret.Jeg finder det vanskeligt at skulle forsvare en aftale, der er utilfredshed med i det daglige bådesom lærer og tillidsrepræsentant. Utilfredshed, fordi der aldrig ertid nok, eller den stadige usikkerhed om, hvorvidt man nu harfået tid til forskellige opgaver eller ej.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi har brug for en aftale, som peger fremad, som styrker teamsamarbejdet og skolemedarbejderudvikling, samt en aftale, som er målstyret, hvor målet er at lave en god skole.

Men en ny arbejdstidsaftale må ikke indeholde elementer, som forringer lærernes samlede arbejdsvilkår, eller kvalitetsforringelser.

Det vil sige, at undervisningsforpligtelsen ikke kan forøges, da den samlede tid til forberedelse nok kan deles op i samarbejds- og udviklingstid, men ikke reduceres. Endvidere skal fagene vægtes lige i forhold til F-tiden, og vi skal passe på med en for alle lærere fast egentid, da dette ikke er særligt retfærdigt.

Til sidst vil jeg slutte mig til Anni Herforts opfordring om, at hvis nogen har brug for at udtrykke offentlig kritik, så burde de rette den mod arbejdsgiverne, som med deres synspunkter virkelig er ude på at lade kvaliteten dumpe.

Martin Empacher

kredsstyrelsesmedlem

Gladsaxe Lærerforening