Anmeldelse Samfundsfag
0   204

Medborger Hjulet / Medborger Læringsforløb / Medborger Læringsmiljø

Medborger Læringsmiljø

Fakta


Titel
Medborger Hjulet

ISBN
3045050079214

Type
Bog

Forlag
Institut for Menneskerettigheder


Titel
Medborger Læringsforløb

ISBN
3045050079214

Type
Bog

Forlag
Institut for Menneskerettigheder


Titel
Medborger Læringsmiljø

ISBN
3045050079214


Materialet koster 1.812,50 kroner for et sæt med de tre mapper og fem plakater. Materialet kan bestilles på www.schultzboghandel.dk

Type
Bog

Forlag
Institut for Menneskerettigheder

Den trykte bog er ikke nødvendigvis i krise, men den er i alvorlig konkurrence med alternative undervisningsmidler. Forlagene er selvfølgelig bevidste om, at edutainment ikke er vejen til aktivering af eleverne, og at solidt funderede forløb er et must - nogle gør dette bedre end andre!

Artiklen fortsætter under banneret

"Medborger Hjulet" består af tre mapper med tilhørende plakater - et anbefalelsesværdigt materiale!

Mappe 1 "Medborger Hjulet" opstiller ikke et specifikt fagligt mål, men opdrager snarere eleverne til aktivt at tage del i beslutningsprocesserne og dermed den demokratiske dannelse. Mappe 2 "Læringsforløb" giver eleverne et værktøj til at planlægge og gennemføre læringsforløb i klassen og i elevrådet. Mappe 3 "Læringsmiljø" er et refleksions- og planlægningsværktøj til teammøder til brug for læreren.

De to første mapper giver eksempler på læringsforløb med varierende længde, for eksempel en dag eller en uge. Dertil er knyttet et aktivitetskatalog og kopiark, der omhandler tre væsentlige læringsmål for følgende temaer, nemlig Rettigheder og medansvar (at eleverne kender deres rettigheder og medansvar), Ligeværd og fællesskab (at skabe fællesskab i klassen, der bygger på ligeværd) og Demokrati og deltagelse (at eleverne kender de demokratiske rammer, de indgår i, og kan deltage aktivt i deres lokalmiljø).

Materialet er tænkt som mere end blot et projektorienteret forløb. Det er aktiverende for både eleverne og læreren, og de holdes fast! Man guides gennem problemstillinger og beslutningsprocesser og tvinges til at argumentere og tage stilling, og hele tiden får læreren et prik på skulderen: "Skriv ind på lærerarket".

Endelig er der i den tredje mappe opstillet klare mål og "regler" for teammøder. Følger man disse til punkt og prikke, undgår man risikoen for udvandede møder, der som sigte ofte har forkromede mål, man alligevel sjældent kommer til at nå.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
6.676 andre er allerede tilmeldt