Debat

Arbejdsgivere udsulter folkeskolen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er nok ikke mange, som ved, at der aflyses titusindvis af undervisningstimer per år!

Fra mit tidligere arbejde i Hvidovre ved jeg, at det årlige antal aflyste lektioner løber op i adskillige tusinde!

Kommunerne vil ikke, som almindelige arbejdsgivere gør det, betale for sygdom.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De nøjagtige tal for de kolossale aflysninger kan indhentes i kommunernes forvaltninger. Og det anbefaler jeg undervisningsministeren at gøre.

Derudover får eleverne i alle store klasser (8., 9., 10. klasse)i gennemsnit kun halvdelen afde skemalagte timer i eksamensfagene, idet praktik, projekterog andet, dikteret oppefra, ikke tildeles ressourcer, men skal tages fra den almindelige undervisning!

Dette er ikke en påstand, men et faktum, som ligeledes kan bekræftes af landets skolevæsener!

Jeg har på min tidligere skole igennem de sidste mange år måttet føre eleverne til tyskeksamen, hvor jeg har måttet 'knokle' eleverne igennem pensum på halvdelen af de skemalagte lektioner, medens jeg i den anden halvdel blev sat til andre undervisningsopgaver!

Gentagne gange forelagde jeg min leder problemet, forgæves. Vel også fordi han ikke selv har kunnet løse det uden ekstra bevillinger.

Hvis vi har semesterordninger, kan eleverne sagtens få de tildelte lektioner, problemet er bare, at kommunerne ikke vil bevilge de ekstraressourcer, som praktik, projekter, rejser og lignende kræver.

Folkeskoleloven er god nok, og på elevens skema er lektionsantallet fint. Af det fremgår ikke, at der ofte kun bliver læst halvdelen af de bevilgede lektioner.

Problemet er særlig stort for lærerne, der efter både sygdom og projekter skal indhente det forsømte. Det er stressende at skulle nå ting på halvdelen af den beregnede tid.

Dette skal ændres ved Overenskomst 99.

Sven Sonnenberg

Fakse Ladeplads