Anmeldelse

dansk.gyldendal.dk

Dansk møder it i Gyldendals satsning

Fremragende bibliotek og undervisningsforliøb, men de digitale muligheder udnyttes ikke fuldt ud

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gyldendals nye digitale danskundervisning hedder: dansk.gyldendal.dk og er til 7.-10. klasse. Materialet er meget brugervenligt. Det er let for både lærer og elever at navigere rundt i. I den øverste ”bjælke” kan eleverne vælge mellem forskellige menuer: bibliotek, forløb, redskaber, træning og ”til læreren”.

Fakta:

Titel: dansk.gyldendal.dk

Forlag: Gyldendal

Hvis man vælger "redskaber", bliver man præsenteret for de klassiske danskfaglige redskaber til analyse af en tekst. Det er igen let for eleverne at finde frem til de oplysninger, som er relevante, hvis de er i gang med at løse en opgave, for eksempel AnalyseCirkler, DanskLex, Kanonforfattere og Genreuniverset.

Genreuniverset er designet som et univers med genrer som planeter med fine teksteksempler, så eleverne kan læse genrerne i praksis. DanskLex er et leksikon over de danskfaglige begreber, som man støder på i opgaver med mere. Begreberne favner bredt og er udvalgt med omhu. De er fint forklaret i DanskLex, men måske opslagene kunne udvides med eksempler ligesom i andre af Gyldendals fremragende materialer som ”Litteraturens redskaber”.

Eleverne vil med garanti finde AnalyseCirklerne brugbare og anvendelige, fordi de giver en opskrift på, hvordan man kan analysere en tekst. Læreren vil være fuld af begejstring over de undervisningsforløb, som dansk.gyldendal.dk repræsenterer. Og anmelderen råber højt hurra for biblioteket. Sjældent har jeg set så smart en måde at finde egnede tekster på. Kategoriseringen gør, at læreren kan søge på tema, forfatter, periode og genre, og dermed er der fundet en bedre vej til egnede tekster, når eleverne for eksempel skal skrive synopse til prøveform B.

Tilbage er at anbefale materialet, men måske også anbefale en større brug eller en bredere vifte af de digitale muligheder, der trods alt er med ny teknologi, selvom ”det er indholdet og ikke teknologien, der kommer i fokus” med dansk.gyldendal.dk