Anmeldelse

Udeskole - viden i virkeligheden

Udeskole - viden i virkeligheden

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis man drømmer om at udvide klasserummet og skabe mere af den læring, der udspringer af elevernes egne oplevelser og handlinger, er udeskole måske det, man som lærer skal satse på i sin fremtidige undervisning. Udeskole er defineret som "pædagogiske arbejdsformer, hvor undervisningen regelmæssigt foregår uden for skolens mure".

Fakta:

Titel: Udeskole - viden i virkeligheden

Forfatter: Malene Bendix, Karen Barfod

Sider: 32 sider

Type: Hæfte

Forlag: Skoven i SkolenVIA University College

Pjecen "Udeskole - viden i virkeligheden" gjorde mig personligt klogere på, at udeskole ikke kun kan praktiseres på skoler, der ligger i naturskønne omgivelser - selv om udgiveren bag er en paraplyorganisation for blandt andre Dansk Skovforening, Naturstyrelsen og Friluftsrådet. Udeskolens klasseværelser kan lige så vel være museer eller andre kulturelle hotspots, kommunale institutioner i nærområdet, et indkøbscenter eller sågar den velkendte skolegård, blot udforsket fra en anden vinkel.

Ifølge bagsideteksten "diskuterer hæftet udeskolens praksis og didaktik i ultrakort form".

Ordet diskuterer ville jeg måske ikke have brugt her, for der fremgår faktisk ikke rigtig nogen ulemper ved udeskolen. Derimod findes side efter side, som fremhæver arbejdsmetodens didaktiske fortrin. Dog står det klart, at lærere, der mest er til forudsigelig struktur og høje hæle, nok skal tænke konsekvenserne af udeskole igennem en ekstra gang, før de kaster sig ud i projektet.

Ultrakort form derimod lever materialet til fulde op til. Hæftet er hurtigt læst, afsnittene er korte og indbydende sat op, de vigtigste pointer i faktabokse. Skønne billeder af lærende børn i fri natur giver den begejstrede formidling et holdbart eftertryk.

Hvad der i min optik mest er værd at hæfte sig ved, og som materialet også fint redegør for, er, hvorledes udeskolen danner et forbilledligt afsæt for tværfaglighed. At arbejde tværfagligt i skolens fag er lovbestemt, men det er velkendt, at lærerne ikke altid har let ved at finde platforme, hvor tværfagligheden meningsfuldt kan folde sig ud. Udeskolen er et godt bud.

Føler man sig efter læsningen tilskyndet til at vide mere, er der bagest en meget udførlig litteraturliste og en ditto linksamling. Er man blevet så inspireret, at det bare handler om at komme i gang, er der inde i hæftet tillige nogle gode arbejdsværktøjer - for eksempel en liste opstillede kriterier, der sikrer udeskole-læringens alsidighed, og ikke mindst at det planlagte hænger fornuftigt sammen med Fælles Mål.