Tosprogede
0   455

Antorini: Valgfag i indvandrersprog skal styrkes

Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Alex Ahrendtsen er på stikkerne, efter at have fået nys om, at undervisningsministeren går med tanker om at udbrede valgfag i indvandrersprog og gøre fagene til prøvefag.

Alex Ahrendten (DF) har bedt Christine Antorini forklare, hvorfor hun på en konference om tosprogede tidligere på måneden foreslog at gøre indvandrersprog til prøvefag.

"Hvorfor vil ministeren arbejde for, at indvandrersprog som valgfag udvides på skolerne fra 7. klasse, så tosprogede elever kan tage afgangseksamen i deres modersmål og få styrket deres tosprogethed, sådan som ministeren tilsyneladende har foreslået på Comwell-konference den 8. marts 2012?", spørger Dansk Folkepartis uddannelsesordfører.

Artiklen fortsætter under banneret

Christine Antorini svarer, at hun finder faget og dets formål interessant. Det ærgrer hende, at så få skoler udbyder valgfag i sprog som arabisk og tyrkisk, eller for den sags skyld portugisisk.

"Jeg mener, at alle fremmedsprog er interessante, og vores målsætning i regeringen er, at alle elever i folkeskolen får mulighed for at vælge tre fremmedsprog", siger Christine Antorini til folkeskolen.dk  

Et prøvefag

I dag har skolerne først mulighed for at udbyde valgfag fra 8. klasse. Det kræver imidlertid tre års undervisning før et fag kan blive prøvefag. Derfor vil Christine Antorini se på, om ikke sprogfagene kunne fremrykkes til 7. klasse.

"Det ville motivere eleverne, når de også kan tage en afgangsprøve i faget", siger undervisningsministeren, mens Alex Ahrendtsens store frygt er, at man hermed er på vej til at genindføre modersmålsundervisningen.

"De skal blive bedre til dansk. Mange af dem er danske statsborgere, og danske statsborgere, der ikke engang behersker dansk, det er jo en katastrofe", siger han.

Det handler om fagets status

Det er småt med skoler, der udbyder andre fremmedsprog end tysk, fransk og spansk. Kinesisk er dog begyndt at dukke op enkelte steder.

Men på Abildgårdskolen i Odense udbyder man arabisk som valgfag for 8.-9. årgang. Skoleleder Allan Feldskou ville gerne kunne tilbyde faget allerede fra 7. klasse og håber derfor på en lovændring.

"Der startede 12-14 elever på holdet, men i dag er der kun otte. Det er svært at motivere eleverne til at prioritere faget, når det ikke er et prøvefag. De springer fra, fordi de hellere vil koncentrere sig om de fag, de skal til eksamen i om et øjeblik", fortæller Allan Feldskou. Han bekræfter altså Christine Antorinis idé om, at et prøvefag vil tiltrække sig elevernes opmærksomhed.

Christine Antorini er åben over for at kigge på loven. I første omgang vil hun komme med et udspil til, hvordan sprog styrkes i folkeskolen.

"En af mulighederne kunne være at flytte valgfagene frem. Det skal være frivilligt for skolerne, om de vil, men de kan gøre det fra 7. klasse. Jeg vil lægge op til at gennemføre det som et forsøg", siger Christine Antorini, der vil drøfte det med forligskredsen omkring folkeskolen. 

I praktik som tolk eller politibetjent

I faghæfte 31, der beskriver Fælles Mål for indvandrersprog 2009, foreslås det, at undervisningen i sproget kombineres med et mindre praktikophold, så eleverne får en fornemmelse af, hvilke fordele de kan drage af at være tosprogede.

"Eleverne kan komme i praktik som tosproget lærer eller pædagog, politibetjent, tolk, medarbejder inden for import/eksport, internationalt samarbejde eller turisme", står der i undervisningsvejledningen for faget.

"Undervisningsvejledningen er rigtig god. Man kan gøre det meget relevant for eleverne, hvordan man arbejder med sprog, og hvordan de kan bruge deres sprogresurse, også i forbindelse med en videre uddannelse", siger Christine Antorini.      

DF skepsis

Alex Ahrendtsen derimod er skeptisk over for at sende tosprogede elever i erhvervspraktik med sigte på at styrke begge deres sprog.

"Jeg ved godt, at skoler med mange indvandrere har et ønske om, at eleverne kan få lov at bruge deres arabiske i undervisningen, men det er altså ikke godt. Det er de samme elever, der har store problemer på dansk. De får en elendig afgangseksamen og mange er funktionelle analfabeter.

Jeg er bange for, at vi ved at imødekomme deres krav, understøtter en retning, hvor de ikke behøver gøre sig umage på dansk", siger han

Et udspil til styrkelsen af sprog i folkeskolen vil blive en del af den folkeskolereform, regeringen er klar med til efteråret.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
515 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.