Nu skal universiteter og professionshøjskoler vurderes på lige fod

I dag akkrediteres professionsuddannelserne ikke på samme måde som en universitetsuddannelse. Det vil uddannelsesministere Morten Østergaard ændre med en ny fælles model baseret på tillid. Det betyder dog ikke, at læreruddannelsen skal igennem en ny akkreditering lige nu.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Den nuværende opdeling imødekommer ikke regeringens målsætning om sammenhæng i de videregående uddannelser. Samtidig har det eksisterende system mødt kritik fra dele af uddannelsessektoren, der finder det bureaukratisk og ressourcekrævende", lyder det fra ministeren.

Den nye model skal bygge på:

  • Tillid til de videregående uddannelsesinstitutioners eget arbejde med kvalitetssikring af uddannelserne, herunder afbureaukratisering og større fokus på, at dokumentationskrav er i tråd med institutionernes daglige kvalitetsarbejde
  • Kvalitetsudvikling af uddannelser med særlige udfordringer
  • Større sammenhæng i udbuddet af nye videregående uddannelser i forhold til samfundsøkonomiske behov, herunder arbejdsmarkedsrelevans og regional dækning
  • Videreførelse af tværgående evalueringer af de videregående uddannelser.

Parterne skal deltage i udformning af ny model

Uddannelsesminister Morten Østergaard har inviteret erhvervsakademier, professionshøjskoler, universiteter, kunstneriske og maritime uddannelsesinstitutioner og områdets interessenter til dialog om udformningen af det nye system.

"Det er afgørende for det nye systems succes, at parterne blander sig og bidrager med erfaringer og forslag til, hvordan akkrediteringsopgaven løses bedst, mest udviklingsorienteret og med mindst muligt bureaukrati. Jeg ser frem til en god og konstruktiv dialog med sektoren, inden regeringen lægger sig fast på den endelige model", siger han.

FTF, som er hovedorganisation for en lang række af de faggrupper, der uddannes på professionshøjskolerne, hilser forslaget velkomment og er klar til dialog. Morten Østergaards tanker om, at nye uddannelser, uanset hvem der udbyder dem, skal have en central godkendelse, er formand Bente Sorgenfrey også godt tilfreds med.

"En central godkendelse kan sikre, at der er et reelt behov for nye uddannelser, og mod, at vi skaber et stort overudbud af nærmest identiske uddannelser. Det kan nye studerende ikke være tjent med, og vi risikerer at spilde en masse ressourcer, hvis det viser sig, at der slet ikke er søgning til de nye uddannelser" siger Bente Sorgenfrey.

Læreruddannelsen skal ikke akkrediteres igen

Læreruddannelserne har netop været igennem en akkrediteringsrunde.

Akkreditering: Læreruddannelserne har problemer med praktikken

Evalueringskonsulent Kirsten Jespersen, som har stået for akkrediteringerne af læreruddannelsen for Evalueringsinstituttet, er sikker på, at det nye udspil ikke betyder en ny runde for læreruddannelsen.

"En turnusakkreditering holder seks år. Læreruddannelsen er lige blevet tygget igennem, så det vil først være næste gang, at der vil være ændringer. Kernen her er, at de forskellige uddannelser nu skal vurderes efter samme system fremover", siger hun til folkeskolen.dk

I den netop afsluttede akkrediteringsrunde afleverede Eva i december en rapporten med indstilling til positiv akkreditering af alle læreruddannelsessteder undtagen to - Bornholm og Holbæk-Roskilde. Da Akkrediteringsrådet i sidste måned behandlede indstillingerne, blev Bornholm udskudt til næste møde, mens de resterende indstillinger blev fulgt, så Holbæk-Roskilde er betinget akkrediteret, mens alle andre er positivt akkrediteret.

 

 

Læs mere

Læs FTF's artikel her

Powered by Labrador CMS