Anmeldelse

Gym Kids / Skippin' Kids / Jumpin' Kids / Turnin' Kids / Twistin' Kids

Gym Kids / Skippin' Kids / Jumpin' Kids / Turnin' Kids / Twistin' Kids

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Movin' Kids" er et træningssystem i fire af gymnastikkens discipliner rettet mod børn i 3.-5. klasse. Det centrale princip er, at målbare færdigheder opbygges for til slut at kunne mestres. Det belønnes med et "godkendt" i form af færdighedskort, som hver elev får udleveret.

Fakta:

Titel: Gym Kids / Skippin' Kids / Jumpin' Kids / Turnin' Kids / Twistin' Kids

Serie: Movin' Kids

Type: Hæfte

Forlag: Dansk Gymnastik ForbundDansk Skoleidræt

Formen er cirkeltræning/stationstræning, og hver lektion bygges op af elementerne opvarmning og grundtræning suppleret med træningsforløb i måttespring, redskabsspring, rytmisk gymnastik eller rope skipping (sjipning). Man behøver ikke at gennemføre alle forløb, men kan nøjes med grundtræning og en af de gymnastiske discipliner.

Materialet rummer mulighed for undervisningsdifferentiering, hvilket især inden for springdisciplinerne kan være nødvendigt, da visse øvelser er krævende, grænsende til det umulige. Eleverne skal arbejde parvis og rette og godkende hinanden. Fælles for alle forløb er, at færdighederne skal tilegnes på en sjov måde med veksling mellem leg, konkurrencer og øvelser.

I materialet er der gode beskrivelser og illustrationer til såvel lærere som elever. Hvis man skal komme med nogle indvendinger, er det, at der er megen logistik, der skal "gå op". Mange instruktioner skal gives, og redskaber skal stilles frem. Der er dog ved påbegyndelse af et forløb mulighed for at få en lokal idrætsinstruktør ud, som i en workshop vil gennemgå principperne i træningsforløbet. Dette vil nok være en god ide, da succesen afhænger af, at instruktionerne gives præcist og forstås af eleverne.