Anmeldelse

Hverdagsevaluering i skolens team

Hverdagsevaluering i skolens team

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med hverdagsevaluering i skolens team menes intern teamevaluering med henblik på at udvikle en praksis, der kan give eleverne den bedst mulige baggrund for læring. Sagt med andre ord forsøger denne bog at give anvisninger på, hvordan man i et kollegafællesskab udvikler den interne snak til at udforske årsagerne til et givent forløb, undersøger vilkår og rammer for fortsat handling og i fællesskab planlægger herudfra.

Fakta:

Titel: Hverdagsevaluering i skolens team

Forfatter: Søren Bæksgaard og Signe Holm-Larsen

Pris: 259 kroner

Sider: 118 sider

Type: Bog

Forlag: Kroghs Forlag

Afklaring og udvikling er således gennemgående begreber - og som det klart pointeres: Ikke at finde fejl.

Bogen består af to dele. I den første fremlægges overvejelser omkring evaluering i bred forstand og med mange spændende indfaldsvinkler. Den løbende tekst understøttes fint af de medfølgende, nemt forståelige figurer.

Hele anden del består af evalueringseksempler, der foreligger i en konkret udførelse - klar til at kopiere. Dog lægger forfatterne megen vægt på, at evaluering er en individuel størrelse, hvorfor alle skemaer og eksempler findes på en cd-rom, nemme at tilpasse. Eksemplerne dækker bredt i praksisfeltet: Forskellige fag, forskellige klassetrin, teamets mødeeffekt, forældresamarbejde og så videre.

Det skal nævnes, at forfatterne er opmærksomme på, at begrebet "team" udmøntes med stor forskellighed; såvel klasseteam som klassetrinsteam, fagteam og afdelingsteam er inkluderet i de didaktiske overvejelser.

Jeg vil vurdere, at alle, såvel rutinerede som nybegyndere udi evaluering, kan hente inspiration og konkrete anvisninger, der kan kvalificere arbejdet.