Debat

Er vi skole for livet?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Lære for livet« er et udtryk, vi kender!

At lære for livet må betyde: Lyst til at udvikle sig og være virksom. Med mulighed for at klare tilværelsen. Men tænker vi også på et ungdomsliv i køen af arbejdsløse?

Ingen tror vel mere på, at en lang boglig uddannelse er en garanti for job? Måske er det nærmere korte og praktiske uddannelser, der kan holde de unge på afstand af kontanthjælpen?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi har haft Finland som den store lysende fakkel - og nu er det Canada, der, som en mand med en lygte, skal føre os gennem mørket. Men hvorfor finder vi ikke selv nye veje i den pædagogiske labyrint? En vej med optimisme og livsnære opgaver.

Skolen kunne træne eleverne i at være igangsættere!

Vi har værdisat en masse øvelser vedrørende grammatik og stavetræning. Samt jobsøgning.

Men det er ikke nok, at eleverne kan skrive en ansøgning. Et mål kunne være: At give de store elever mod på at tænke iværksætteri.

Vi ved jo, at mange mennesker ønsker at »få foden under eget bord« - men det kræver mere virksomhedslære på skemaet.

Danmark er ikke just et land, der fremmer iværksættertrang. Men i fremtiden - med 40 procent unge uden job i Spanien - vil der runge ekkoer af håbløshed helt op i det høje nord.

Min gamle bedstemor sagde altid: Hvis du vil op at sidde på den grønne gren, må du selv male den grøn!

Og hvor havde hun ret: Vi skal tilgodese elever med iværksættergenet i dagens skole, en skole for livet. Og forhåbentlig en sjovere skole med flere tråde til erhvervslivet.