Brobygning mellem læreruddannelse og lærerjob

Mange nyuddannede lærere føler sig overrumplede, når de første gang står over for en skoleklasse. Nyt initiativ vil lette presset gennem samtale.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer-i-LIVE er mere end et kløgtigt bogstavrim. Det er nemlig også titlen på et nyt projekt i forbindelse med forsøgsskoleprojekterne i Aarhus, som ifølge dets bagmænd har til formål at gøre det lidt nemmere at være en helt grøn, tavleræd og nyansat lærer. Og så er det også en forkortelse. Læring, Inspiration, Viden og Erfaring.

"Vi startede projektet i frustration over at være nye lærere. Det var svært, og vi tænkte: 'Hvorfor skal vi og andre stå alene med den frustration?' Så jeg oprettede en blog og fik hurtigt mange henvendelser fra folk, der stod i samme situation som mig selv. Det her projekt er næste skridt i den proces", fortæller Line Engel Poulsen, der er den ene af projektets to initiativtagere. Ligesom sin veninde og kompagnon Ida Lund Kongsbak blev Line Engel Poulsen færdiguddannet fra læreruddannelsen for blot halvandet år siden.

Der mangler sammenhæng Én af de største frustrationer for Line Engel Poulsen er den store opdeling, der er mellem seminariets visdomsord og så den virkelighed, hun er blevet dumpet ned i som ny lærer.

"Der findes jo tiltag, der skal gøre det at studere eller det at arbejde som lærer mere overkommeligt. Men det er meget enten-eller. Enten tilhører de læreruddannelsen, eller også tilhører de arbejdspladsen, og det kan være overvældende at skulle engageres i noget helt nyt på en skole som fuldstændig nyansat", fortæller Line Engel Poulsen. "Det er ærgerligt, at teori og praksis ikke lader til at berige hinanden, når først man er kommet i arbejde".

Mere sparring Det er dette gensidige element, som de to igangsættere vil fokusere på i deres arbejde mod en mere glidende overgang fra seminarium til skole. Det skal blandt andet ske gennem samtalegrupper og en aktiv erfaringsudveksling, der takket være Forsøgsskolen finder plads på læreruddannelsen i Aarhus.

"Vi vil gerne sætte nogle ting i gang. Projektet er inspireret af bogen Ny Lærer fra år 2000, og det er blandt andet på grund af den, at vi forsøger at holde nogle arrangementer, som kan få folk til at mødes og snakke om et videre forløb. Vi håber meget, at vi kan få sat skub i nogle samtalegrupper, hvor de nye lærere kan mødes på læreruddannelsen og udveksle erfaringer og udfordringer fra deres hverdag og diskutere dem i forhold til det, de har lært", siger Line Engel Poulsen.

Store ambitioner I første omgang vil projektet begrænse sig til et par arrangementer i løbet af året, da Line Engel Poulsen og Ida Lund Kongsbak er travlt optagede som henholdsvis fuldtidslærer og -studerende. På længere sigt er Line Engel Poulsen dog ikke bange for at indrømme, at de har store planer for projektet.

"Vores største ambition er, at det her på et tidspunkt bliver en integreret del af læreruddannelsen, så de nyuddannede kan mødes i deres gamle studielokaler og diskutere og sparre på samme vis som under uddannelsen. Lige nu vil vi dog fokusere på de ting, vi kan være med til at gøre lokalt her i Aarhus", siger Line Engel Poulsen.