Forbered dig og gør samtalen bedre

Har du styr på, hvad det er for et job, du skal til ansættelsessamtale om, og stikker du fingeren i jorden og lodder stemningen, når du ankommer? Så er der gode chancer for, at du får jobbet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der findes ingen formel for, hvordan man klarer sig godt ved en ansættelsessamtale, men det er under alle omstændigheder godt at forberede sig og at bruge sin sociale intelligens under samtalen.

»Det er en klar fordel, hvis du har brugt tid på at sætte dig ind i, hvad det er for et job, og hvad det er for en arbejdsplads. Overvej også, hvad du selv vil med jobbet. Er de ting på plads, forløber samtalen lettere, og du virker seriøs«, siger Henning Enemark.

Han er afdelingsleder i Friluftsrådet og har gennem de sidste ti år ført mange ansættelsessamtaler. Alligevel er han tilbageholdende med at komme med fif.

»Der er sikkert store forskelle på, hvordan du som ansøger klarer dig bedst ved samtalen. Det afhænger af jobbet og af, hvem der deltager i samtalen. Derfor er det klogt at begynde med lidt smalltalk. Så kan du lodde stemningen og finde ud af, hvem du har over for dig«, siger afdelingslederen.

Skal man optræde som den store sælger af sig selv, når man er til samtale?

»Ikke efter min mening«, siger Henning Enemark. »Den slags tæller ikke hos en jyde som mig. Jeg foretrækker, at ansøgeren fremtræder ærlig, men det er selvfølgelig tilladt at fremhæve sine gode sider«.

Ærlighed tæller også på plussiden hos Carsten Bøtker. Han er centerchef på UU Vestegnen og har mange års erfaring med jobsamtaler.

»Jeg har oplevet en del mandlige ansøgere, der gerne ville vise, at de har styr på det hele. Den slags korrigerer man som chef for. Det giver en bedre samtale, hvis du er åben omkring, hvad du er usikker på, eller hvor du har et svagt punkt. Det gør heller ikke noget, hvis du har lidt røde pletter på halsen. Det er min erfaring, at du sagtens kan blive en god medarbejder, selvom du er smånervøs under ansættelsessamtalen«, siger centerchefen.

På nogle arbejdspladser kommer du til samtale med chefen alene, andre steder sidder der et større ansættelsesudvalg på den anden side af bordet. Det giver to forskellige former for samtale.

»Det kan godt ske, at chefen fører ordet, men som ansøger er det en god idé at være bevidst om alle i lokalet. Kig folk i øjnene og svar direkte, hvis nogen spørger dig om noget«, siger Carsten Bøtker.

Det sidste er Henning Enemark enig i.

»Som ansøger skal du gerne vise, at du kan være en del af et team. Det gør du ikke ved ensidigt at sætte fokus på chefen«, siger han.

Hvad skal man så sætte fokus på? Et godt bud lyder: at vise, hvem du er, og hvad du vil med jobbet.

»Samtalen skal gerne give et helhedsindtryk af, hvem ansøgeren er, og hvor godt vedkommende vil kunne udfylde jobbet. Resten må komme an på, hvordan samtalen forløber«, siger Henning Enemark.

Forløber samtalen dårligt, bør man huske på, at der skal mindst to til at føre en god samtale, og at selv en chef kan have en dårlig dag. |