Forskning

Coaching af lærere virker

Noter om ny dansk og udenlandsk viden og forskning om skole, fag og pædagogik.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

78 amerikanske lærere blev gennem et år undervist i, hvordan deres relation til eleverne kunne blive bedre. Det efterfølgende år blev deres tilsammen 2.237 elever observeret og testet. Det viste sig, at elevernes faglige resultater var forbedret med næsten 20 procent.

Forskerne optog lærernes undervisning på video og valgte eksempler på gode og mindre gode relationer mellem lærer og elev ud, som lærerne så kikkede nærmere på. Efterfølgende diskuterede lærerne med forskerne, hvordan elev-lærer-relationen og dermed undervisningen kunne blive bedre.

Læs mere om forsøget på videnskab.dk. Den nemmeste vej ind på artiklen er at skrive her-er-opskriften-pa-den-perfekte-laerer i søgefeltet på Google.

Læs: Selve afhandlingen om forsøget, »An Interaction-Based Approach to Enhancing Secondary School Instruction and Student Achievement«, i tidsskriftet »Science« på http://www.sciencemag.org/content/333/6045/1034.full. Det koster 15 dollar.

Powered by Labrador CMS