KL burde takke lærerne for indsatsen i folkeskolen, sagde Danmarks Lærerforenings formand Anders Bondo Christensen blandt andet til de delegerede på den ekstraordinære kongres.

I er ikke klynkere

Kom ind i kampen, KL, lød det igen og igen på DLF’s ekstraordinære kongres i Bella Center.

Publiceret Senest opdateret

Hvorfor er du på kongres?

»Jeg synes, det er rigtig fint, at vi med denne kongres fårpointeret over for KL, at 'nok er nok' - som også Anders Bondo harsagt det. Vi skal dreje debatten ind på noget indholdsmæssigt,altså kvaliteten i undervisningen«.

Rikke Meldhede, Silkeborg

Hvorfor er du på kongres?

»Det var primært to ting. Det første var, om vi kunne få sat etaftryk på, at vi gerne vil høres. Jeg synes, der har været entendens til ikke at lytte til lærerne de seneste mange år. Samtidighåbede jeg også på, at vi ville komme med en fremstrakt hånd, forvi vil jo faktisk gerne samarbejde«.

Benny F. Larsen, Lyngby

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»I er hverken forkælede eller klynkere. KL burde stå i forreste række og takke jer for den indsats, I leverer hver dag i folkeskolen«.

Med de ord åbnede Danmarks Lærerforenings formand Anders Bondo Christensen debatten på den ekstraordinære kongres for to uger siden.

En enstemmig kongres besluttede, at DLF fortsat vil samarbejde med kommuner og regering for at sikre, at lærerne kan levere god undervisning til eleverne.

»Kom ind i kampen, KL«, lød budskabet igen og igen fra talerstolen.

»Det er en ekstraordinær kongres. For det er en ekstraordinær situation. Alle taler om folkeskolen, og alle har rigtig store forventninger til folkeskolen. Vi vil gerne tage ansvar, men vi kan altså ikke gøre det alene«, sagde Anders Bondo og tilføjede, at han godt kan forstå, hvis nogle har lyst til at sige, at nok er nok, men samarbejde er vejen frem.

»Når jeg bliver ved med at sige, at vi skal sende den fremstrakte hånd, så er det, fordi der ikke er nogle alternativer. Hvis vi ikke gør det, så bliver taberne eleverne og folkeskolen«, sagde Anders Bondo.

Drop partnerskabet med KL

Formand for Herningegnens Lærerkreds Helen Sørensen opfordrede KL til at stoppe det partnerskab om effektivisering af lærernes arbejdstid, som man lige nu indbyder kommuner til at deltage i.

»Jeg vil opfordre KL til at droppe det partnerskab, man nu er med til at indbyde kommunerne til - det er og bliver selvskabt plage. Drop den arbejdsform og kom ind i kampen sammen med lærerne«.

Formand for overenskomstudvalget Gordon Ørskov Madsen gik i kødet på kommunernes sparedagsorden og bakkede Helen Sørensen op.

»Kom ind i kampen. Selv om vi bliver fattigere, behøver vi ikke at blive dummere«, lød hans opråb.

I den resolution, kongressen vedtog, er der en lang række rammer for lærernes arbejde, som DLF ønsker at samarbejde med arbejdsgiverne om. DLF vil blandt andet samarbejde om at sikre, at eleverne altid møder lærere med et højt kompetenceniveau, lærere, som er engagerede, lærere, som løbende følger op på den enkelte elevs udbytte af folkeskolen, og lærere, som løbende fornyr og udvikler undervisningen i fagteam.  

Blandt andre Vibeke Lynge, Høje-Taastrup, mente, at det også er vigtigt at signalere, at det ikke er lærerne, der har ansvaret for at sikre kvalitet i undervisningen. Hun mente, at der også i resolutionen burde stå noget om, hvilke forventninger DLF har til KL.

Men ordlyden blev ikke ændret, og både Lars Gunnar Nilsson og Vibeke Lynge valgte at stemme for resolutionen.  

Folkeskolens fremtid er på spil

Der er ikke noget alternativ til at genetablere samarbejdet mellem KL og lærerne om kvalitet i folkeskolen. For ellers er det eleverne og folkeskolen, der taber. Sådan sammenfattede Anders Bondo debatten på kongressen.

»Hvis KL's kursskifte gennemføres, bliver eleverne sikre tabere. Der findes ingen vindere i den kamp, som KL er ved at påføre folkeskolen«, står der i en af de resolutioner, som blev enstemmigt vedtaget på kongressen.

Anders Bondo fremhævede især inklusion af flere elever med særlige behov i den almindelige undervisning som en opgave, der kræver samarbejde mellem kommuner, lærere og forældre. Mislykkes den, fordi KL ikke tager ansvar også for kvaliteten, går man reelt i gang med at afvikle folkeskolen, fordi forældrene vil vælge den fra, mener han.

Anders Bondo fremhævede, at forskning og erfaringer fra tidligere viser, hvad der skal til for at få kvalitet i folkeskolen. Det er ikke nok, at eleverne har et bestemt timetal. Der skal være de nødvendige støttefunktioner, opbakning og tid til forberedelse og efterbehandling for læreren. Ellers kan læreren ikke sørge for en god kvalitet. Det sætter KL på spil ved udelukkende at tale om, hvor mange timer lærerne underviser, mener han.