Folkeskolens leder:

Leder

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens der spares på alt andet, er der rigeligt med kreative ord og udenomssnak i skoleverdenen i øjeblikket.

»Skolen i Bevægelse« hedder for eksempel det innovationsprojekt, som Vejle Kommune har gennemført de seneste to år. På lærerværelserne er projektet omdøbt til Skolen i Besparelse. På Give Skole er der i dag 47 lærere mod tidligere 62 lærere. Til samme antal elever, fortæller en lærer.

En lignende udvikling kan ses overalt i landet. I alt er der på to år forsvundet otte procent af lærerstillingerne og omkring 380 skoler. Mange steder har kommunen ligesom i Vejle kombineret besparelserne med et pædagogisk projekt

For at vise, hvad det betyder i hverdagen, er redaktionen taget nogle dage til Vejle.

Virkeligheden er, som en lokalpolitiker erkender, skræmmende - og forudsigelig.

I en lokal undersøgelse vurderer 67 procent af lærerne i Vejle, at elever med særlige behov ikke får de tilbud, de skal have. De taler om elever på tålt ophold i klassen, og at AKT-puljen (adfærd, kontakt, trivsel) er beskåret, samtidig med at der skal inkluderes flere. Om storhold, hvor en lærer kan stå med 45 elever. Ikke så mærkeligt, at der er 900 i kø til den lokale friskole.

Lærerne i Vejle ved godt, at der er økonomisk smalhals, og ønsker ikke at klynke. Men de beder så mindeligt om, at man »ser tigeren i øjnene og kalder den det, den er«. Besparelser er besparelser. Punktum.

9. februar holdt Danmarks Lærerforening ekstraordinær kongres. Spørgsmålet var, hvordan man i denne situation holder fast i kvaliteten i folkeskolen. Kongressens svar blev en fremstrakt hånd til et samarbejde med både KL og ministeren - på trods af alle frustrationer. For der er ingen alternativer.

For alles ønske må være at få en så god folkeskole som muligt - og gerne endnu bedre.

Hvordan lyder så KL's og ministerens svar?

Ja, de tænker for det første, at hvis man kan få lærerne til at undervise mere, kan man spare endnu flere lærerstillinger.

Det siger de ganske vist ikke. De siger, at lærerne skal tilbringe en større del af deres tid sammen med eleverne. Men i den økonomiske virkelighed vil mere undervisning for den enkelte lærer naturligvis betyde, at skolen skal klare sig med (endnu) færre lærere.

Hvis man tror noget andet, bør man tage en tur til Vejle.

For det andet har Christine Antorini meldt ud, at der skal fokus på dansk og matematik og startes forsøg med to voksne i flere klasser.

Hvis det er svaret, hvad var det lige, spørgsmålet var?

Så lad os slutte med et lyspunkt. Christine Antorini har bebudet, at hun i bedste ånd fra Canada vil samle alle parter omkring skolen for at arbejde med en folkeskolereform. Vi glæder os til at se det i praksis. Måske kunne alle så skære lidt på de kreative ord. Det er et spareprojekt, som stensikkert ikke vil gå ud over nogen.