Børn kan lære at tolke andres signaler

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsforløb, der skal modvirke mobning og aggressiv adfærd ved at lære børn at tolke og forholde sig til andres signaler, virker. Det konkluderer en Campbell-oversigt over internationale forskningsresultater på området.

Forskernes konklusion er klar: Børn, der deltager i denne type undervisningsforløb, udviser mindre aggressiv og destruktiv adfærd end børn, der ikke deltager. Men forskningsresultaterne viser også, at hvis man vil køre den type forløb i hele skoleklasser, er det bedre at gøre det kort og intensivt, for eksempel to til fem timer om ugen i et par måneder, end at gøre det over hele skoleår. Og effekten er mindre i specialklasser, hvor eleverne har mange andre problemer. Til gengæld er der ekstra stor effekt af den type undervisningsforløb, når de rettes specifikt imod børn med risiko for at udvikle adfærdsproblemer, formentlig fordi de har det største potentiale for at ændre deres tankemønstre.