En kort artikel på dansk om forskningsoversigten kan læses på Nordisk Campbell Centers hjemmeside www.nc2.dk, hvor hele oversigten af forskerne S.J. Wilson og M.W. Lipsey også kan downloades

Ro til autisme-børnene

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med helt enkle midler kan man gøre skolehverdagen lidt lettere for børn med for eksempel ADHD, autisme og Downs syndrom. Og det kan blive endnu mere optimalt, hvis man har deres behov i tankerne, når man bygger nye skoler. Og det behøver ikke blive dyrere af den grund, understreger Catrin Tufvesson, der netop har skrevet en ph.d.-afhandling om emnet på Lunds Universitet.

»Bare det at nogen går forbi ude på gangen, så hele klassen vender sig og kigger. Det kan tage temmelig lang tid at få børnenes opmærksomhed tilbage på undervisningen bagefter. Det handler altså om at minimere de distraherende indtryk og skabe et trygt miljø for disse elever«, siger Catrin Tufvesson.

Det er blandt andet vigtigt at undgå al form for uvedkommende støj. Disse børn skal for eksempel ikke have klasselokale ud mod skolegården eller mod en vej med trafikstøj. Og mange af børnene generes også af direkte sollys eller skarpe skygger.

»Lærere, pædagoger og støttepædagoger ved som oftest godt, hvad det er, der påvirker disse elever. Derimod findes denne viden ikke hos bygherrerne, som ofte i kommunerne er repræsenteret ved både politikere og embedsmænd i skoleforvaltningen. Kendskab til denne gruppes behov burde desuden findes hos de projektledere, som har ansvar for ny- og ombygninger, og også hos skolelederne«, mener Catrin Tufvesson, som understreger, at det miljø, som er godt for børn med koncentrationsvanskeligheder, også er godt for andre børn.

Catrin Tufvessons afhandling »Concentration difficulties in the school environment - with focus on children with ADHD, Autism and Down's syndrome« kan downloades på http://www.skolporten.com/fou/