Frivillige mentorer skal holde unge i gang

Københavns Kommune vil have frivillige mentorer til at hjælpe udsatte børn og unge i gang med og til at fastholde en ungdomsuddannelse. 90 unge skal tilknyttes et pilotprojekt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For mange udsatte unge falder fra igen på trods af, at de er begyndt på en ungdomsuddannelse. Derfor vil Københavns Kommune forsøge at knytte de udsatte unge tættere til en uddannelse og give dem et fast holdepunkt i hverdagen.

Jeannett Skov er mentor for ni unge, hun oplever at overgangen til en ungdomsuddannelse er særligt vanskelig for de udsatte unge.

"Mange af de unge er de første i familien til at tage en ungdomsuddannelse. De har derfor ikke de samme muligheder for at spørge deres forældre til råds om de mange både faglige og sociale spørgsmål, der melder sig, når man begynder på en ungdomsuddannelse. Det får de mulighed for med en mentor", siger Jeannett Skov, der udover det frivillige mentor-arbejde er uddannelsesvejleder på Klostervængets Heldagsskole.

Skal kunne noget andet

Mentorordningen er en blandt flere indsatser fra København i arbejdet med at fastholde udsatte unge i uddannelse og job.

"Det er mit håb, at en frivillig mentor kan tilbyde kommunen noget andet end en professionel ansat i kommunen. Og jeg er sikker på, at der er masser af borgere, der gerne vil bidrage", siger overborgmester Frank Jensen.

Erfaringer fra lignende mentorordninger viser stor effekt i forhold til at fastholde udsatte unge i uddannelse og job. Således 95 procent af en gruppe på 130 unge fortsat i gang med uddannelse siden de i 2011 blev tilknyttet en mentor fra Ungdommens Uddannelsesvejledning

Mentorordninger er bare lappe­løsninger

 

Powered by Labrador CMS