Blog
14   3235

iOrdblind!

Abonner på nyt om Henrik Grum i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Skal ordblindeundervisning kun foregå på specialcentre, det lokale VUC eller på AOF?

Mange mennesker med almindelige jobs kæmper med let til svær ordblindhed. Desværre bliver problemerne for medarbejderne først synlige i virsomhedernes forandringsprocesser - fx i kravet om ny uddannelse eller ved indførelsen af ny teknologi i virksomheden.

Et konkret eksempel er indførelse af smartphones i kommunernes hjemmepleje, hvor realtime skriftlig dokumentation på kommunens servere skal dokumentere medarbejderens arbejdsindsats, og hvor nye arbejdsopgaver løbende skal downloades til den mobile enhed.

Et skjult læse- og skrivehandicap bliver pludselig fuldt synligt for en medarbejder, der ofte tidligt i livet har valgt professionen som en konsekvens af ordblindheden.

Ordblinde medarbejdere i job kommer som regel ikke på det lokale uddannelsescenter for at lære at afhjælpe og kompensere for deres læse- og staveproblemer.
Det er et handicap hvor medarbejderen samtidig frasiger sig muligheden for at avancere i virksomheden, deltage i udviklende kurser eller at blive udpeget til tillidshverv. Medarbejderen afslår ofte udvikling i MUS-samtalerne af helt andre årsager!
Sekretærer og kollegaer kender som regel problemstillingen for medarbejdere med læse- og staveproblemer og "dækker" ofte over medarbejderen eller chefen, der selv er for genert til at gøre noget ved problemet, da læse- og staveproblemer stadig er tabu mange steder.

Ved at tilbyde et virtuelt læringsforløb for ordblinde kan den direkte konfrontation med erhvervsaktive kursister og de mange tabu omkring ordblindhed elimineres.
Undervisningsministeriet har i flere år benyttet en digital visitationstest, og testen bør selvfølgelig kunne følges op af et online interview og tests via Skype eller anden tjeneste, således at der kan laves en uddybende udredning og perspektiv for kursisten.

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.521 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.044 andre er allerede tilmeldt