Siden regeringen indførte gratis primary school for alle, er antallet af elever i Migingo Primary School fordoblet

Lærerforening håber på snarlig fred i Kenya

I næste uge slutter sommerferien for Kenyas lærere og skolebørn. Men hvis de nuværende uroligheder i landet fortsætter, er det for farligt at gå i skole

Publiceret Senest opdateret
Da Folkeskolen besøgte en skole i Kisumu i sommer, genlød klasselokalerne af latter og sang. Nu ved børnene ikke, om de kan komme i skole på mandag

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I ti år har Kenyas lærere kæmpet for at få en lønforhøjelse på 150-200 procent, som de blev lovet i 1997. I efteråret fik de endelig den sidste del af forhøjelsen, og lærerforeningen Kenya National Union of Teachers (KNUT), som Danmarks Lærerforening har støttet gennem 25 år, var stolt og glad. Men nu står man pludselig over for et langt større problem.

Den politiske opposition har beskyldt regeringspartiet for fusk ved det netop afholdte valg, og situationen har udløst optøjer, gadekampe og voldtægter, som forstærkes af stammeuoverensstemmelser.

I øjeblikket er alle skolebørn og lærere hjemme på sommerferie, men på mandag skal skolerne åbne igen.

Det har fået den stærke lærerfagforening, som har 240.000 medlemmer i ryggen, til at blande sig i den politiske situation.

»Vi appellerer til regeringen og oppositionen om at sikre, at der kommer fred i landet, inden skolerne åbner igen«, lød det i sidste uge på forsiden af Kenyas »Daily Nation«. Generalsekretær i KNUT Francis Ng'ang'a understregede, at regeringen er nødt til at finde en løsning, for det er for farligt for lærere og børn at vende tilbage til skolerne, som det er nu. Og han vil ikke acceptere, at lærerne skal risikere livet for at udføre deres arbejde.

Den nuværende regering blev for fem år siden valgt, blandt andet med lærernes støtte, fordi den lovede at give lærerne den lønstigning, de havde kæmpet og strejket for. Og pengene blev da også gradvist udbetalt. I efteråret fik lærerne endelig den sidste del, endda tidligere end regeringen havde lovet, muligvis fordi man ville sikre sig lærernes støtte i valgkampen.

Lærere uden stammeidentitet

Ifølge regional rådgiver i Danmarks Lærerforening Mette Klinte, som gennem de sidste tre år har stået for Danmarks Lærerforenings arbejde i Østafrika, spiller KNUT en vigtig rolle i forhold til demokratiet i Kenya.

»Lærerne har gennem deres medlemskab af KNUT en læreridentitet, som overskygger deres stammeidentitet. Så de kan holde sig ude af konflikten et stykke hen ad vejen og fungere som en stabiliserende faktor. KNUT har også arbejdet bevidst med at sikre, at stammetilhørsforhold ikke har betydning internt i foreningen. Jeg har overværet nogle af foreningens valg, og de foregår utrolig fair og uden indblanding af religion eller stammeforhold«.

Mette Klinte er i høj grad foruroliget over situationen, og hun er enig i, at den skal løses hurtigt, hvis det ikke skal udvikle sig til yderligere stammeuroligheder.

Hun mener, at den nuværende situation netop understreger vigtigheden af det arbejde, Danmarks Lærerforening udfører i Østafrika, fordi de styrkede fagforeninger har stor betydning for landets demokrati.

DLF i Kenya

DLF og Danida har gennem det sidste år sponsoreret en række konferencer for interessenterne omkring den kenyanske skole. Her har lærernes fagforening KNUT, lærernes arbejdsgiver Teacher Service Commission og undervisningsministeren holdt trepartsforhandlinger om uddannelsessituationen i Kenya. Og også på distriktsniveau er parterne mødtes for at få et bedre samarbejde. KNUT's generalsekretær Francis Ng'ang'a ser disse møder som et nærmest historisk gennembrud, da der er store uenigheder mellem organisationerne:

»Samarbejdet mellem lærerne og arbejdsgiverne har været dårligt gennem længere tid. Med disse møder har vi kunnet skabe en ordentlig tone parterne imellem og skabt en ny forståelse«.

Ekstra

Folkeskolen fik lov at tage et par af Helen Asewes elevers stile med hjem.

Læs Alods (12 år) og Akingis (13 år) stile under Ekstra på folkeskolen.dk: »Stile fra Kenya«.