Skriv det rigtige i ansøgningen

Nyt job. Når du skriver en jobansøgning, er det vigtig, at fortælle noget om dig selv og om, hvad du kan og vil med jobbet. Derfor gælder det om ikke at læne sig for meget op ad standardløsninger

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når du skriver en jobansøgning, er det vigtig, at fortælle noget om dig selv og om, hvad du kan og vil med jobbet. Derfor gælder det om ikke at læne sig for meget op ad standardløsninger.

»Vi får en del ansøgninger, der ser ud, som om folk følger en skabelon, der vægter de faglige elementer højt og ikke i særlig høj grad medtager de værdier, som er kompetencegivende i forhold til, hvad vi forsøger at give vores elever med på vejen, og som alle skoler har brug for«, siger Allan Laursen.

Han er leder af Skolen Sputnik, der er et socialpædagogisk skole- og dagbehandlingstilbud i København.

»Vi vil gerne læse noget om, hvorfor ansøgeren er blevet lærer, og noget om, hvad det er for en person, der gemmer sig bag ansøgningen. Vi vil også gerne se nogle refleksioner over det, der efterspørges i stillingsopslaget, men man behøver ikke komme omkring det hele«, siger Allan Laursen.

Skolen Sputnik har lige haft en jobannonce i Undervisere.dk, hvor der stod, at den nye lærer ville få en »hammer lækker chef«.

»Det er et forsøg på at være humoristisk i stedet for at skrive, at humor er et vigtigt element i vores hverdag. Vi vil gerne kunne se i ansøgningerne, at budskab er blevet opfanget«, siger Allan Laursen.

På Ølsted Skole i Nordvestsjælland ser man gerne, at ansøgeren kort fortæller historien om sig selv.

»Ansøgningerne bruges til at udvælge de rigtige til jobsamtalen. Derfor skal teksten beskrive, hvem ansøgeren er uden at blive for lang, og den skal sammen med ens cv fortælle, hvilke kvalifikationer han eller hun har, og hvordan de matcher jobbeskrivelsen«, siger viceskoleinspektør Dan Wendelboe.

Brug en tjekliste

Det personlige og de faglige kvalifikationer spiller den største rolle, men hvis ansøgningen er fyldt med syntaktiske fejl og andre sproglige kvababbelser, kan det trække fra.

»En enkelt komma- eller stavefejl betyder ikke noget, men er der mange sproglige problemer, er der nok stor chance for at havne i måskebunken«, siger Dan Wendelboe.

Selvom du ikke skal følge en bestemt vejledning, er det en god idé at bruge en tjekliste, næste gang, du har skrevet en ansøgning. Den kan bestå af syv spørgsmål:

- Er ansøgningen kort og præcis?

- Kan man se, at du har sat dig ind i, hvad der står i stillingsopslaget?

- Står der, hvad du kan bidrage med i jobbet?

- Er ansøgningen fremadrettet?

- Kan du lægge et godt og fyldestgørende cv ved?

- Er det sproglige i orden?

- Ser ansøgningen overskuelig ud?

Det bedste er at få en anden til at tjekke ansøgningen og svare på spørgsmålene. Fire øjne ser bedre end to.