Papirgenerationen har fundet computeren

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tal fra Europakommissionen viser, at 96 procent af de danske lærere brugte computere i undervisningen i 2006. Vi har spurgt formanden for Danmarks It-vejlederforening, Per Kristensen, om grunden til den flotte andenplads i Europa.

»Jeg tror, at det især skyldes tre ting. For det første er det ved at gå op for lærere, at det er en vigtig del af undervisningen. For det andet så har mange kommuner fundet ud af, at det godt kan betale sig for dem at anskaffe bærbare computere til lærere. Og så har den store it-satsning i de sidste par år, hvor man får tilskud efter 'noget for noget-princippet', også betydet en del«.

Hvilke fremskridt har du bemærket?

»Jeg er lærer i Holstebro Kommune, og her har lærerne fået bærbare computere. Et kig på lærerværelset viser mange lærere, der dagligt sidder med den bærbare computer og arbejder. Og det er sådanne tiltag, der skal til for at få vænnet den såkaldte papirgeneration, hvis vigtigste medie har været kopimaskinen, til at bruge it. Det er jo meget tidsbesparende, hvis man laver noter og forberedelse, der bare kan overføres til klassen, i stedet for at skrive i hånden og så på computeren og til sidst videre til kopimaskinen«.

Er der områder, hvor man kan blive bedre til at bruge it i folkeskolen?

»Jeg tror, at det halter lidt med at inddrage de medieformer, som børn og unge selv bruger. For eksempel kan jeg se, hvor meget eleverne bruger mobilen. Men det er jo et dilemma, fordi så mange skoler næsten har bandlyst mobiltelefonerne«.

mrm@dlf.org