Hver tirsdag åbner Susanne Lund, Bitten Eilenberg og Mikkel Heidmann kufferten og ser, hvilke lærere, pædagoger og servicemedarbejdere på Nordenskov Skole der får ros af kollegerne

Skole får ros for at rose

Man får energi af et klap på skulderen. Men der er også en anden grund til, at lærerne på Nordenskov Skole giver hinanden roser. Det skal føre det gode samarbejdsklima videre til nye medarbejdere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere ved om nogen, at det gælder om at fremhæve det, eleverne gør godt. Alligevel glemmer de ofte at rose hinanden.

Men ikke på Nordenskov Skole ved Varde. Her lægger lærere, pædagoger, pedel og rengøringsdamer små sedler med ros i en kuffert, og hver tirsdag bliver sedlerne læst op på et møde for alle 25 medarbejdere.

»Det er dejligt, når andre lægger mærke til, at jeg har gjort noget godt. Så husker jeg at prioritere de samme ting en anden gang«, siger lærer Mikkel Heidmann.

Han har blandt andet fået ros for at spotte en dreng, som så op til nogle forkerte typer. Selv har han fremhævet en kollega for den måde, hun taklede en konflikt mellem to elever på.

»Jeg har også rost ledelsen for at give plads til, at vi ikke behøver være på toppen hele tiden. Og for at have ambitioner, men alligevel lytte til, hvad vi synes om et forslag«, siger Mikkel Heidmann, der har ført tanken videre, så hans elever slutter idrætstimerne af med at rose en god holdkammerat.

»Det har skabt en bedre stemning. De brokker sig ikke længere over, at de ikke altid får bolden«.

Skoleleder Bitten Eilenberg indførte kufferten, kort efter at hun begyndte i jobbet i august sidste år. Hun kom til en skole, hvor lærerne arbejdede i team efter en helhedsaftale, og mantraet var, at »det finder vi ud af«, når en opgave skulle løses.

»Jeg blev meget imponeret og tænkte, at det skal vi holde fast i. Vi er i gang med et generationsskifte, og ved at fortælle, hvad vi er glade for, kan vi give skolens kultur videre til nye medarbejdere. Med fokus på det, der går godt, kan vi også bedre tage fat i det svære. Derfor opfandt jeg kufferten«, siger Bitten Eilenberg.

Folk bliver glade

Kufferten - eller kulturkufferten, som de også kalder den - sikrer Nordenskov Skole titlen som Månedens Skole. Men det kan være svært at rose. Ikke mindst for stovte vestjyder.

»Vi stiller os ikke på bagbenene over for en ny leder, men vi var skeptiske, da Bitten sagde, vi skulle rose hinanden. Vi er vant til, at hører vi ikke noget, så har vi gjort det godt. Ellers skal vi nok få det at vide. Men folk bliver glade, når de får ros«, siger tillidsrepræsentant Else Jochumsen.

Rosen har øget medarbejdernes bevidsthed om, hvorfor Nordenskov Skole er så god en arbejdsplads, at Arbejdstilsynet belønnede den med en grøn smiley efter et uanmeldt besøg før efterårsferien.

»Vi var holdt op med at lægge mærke til alt det gode, vi gør. Nu er vi opmærksomme på, at vi har en god skole. I begyndelsen gik rosen mest på, at én havde gjort en anden en tjeneste, men nu handler det ofte om gode undervisningsforløb«, siger Else Jochumsen.

»Vi husker de positive ting i hverdagen, også når vi har travlt«, tilføjer sikkerhedsrepræsentant Susanne Lund. »Tit tænker jeg, at det da ikke var noget særligt, når andre påskønner min indsats, men rosen får mig til at give en ekstra hånd en anden gang. Det nytter at sige det højt«.

Ros til alle

Alle på skolen har fået ros, men ikke alle får lige mange roser.

»Måske føler et par stykker sig overset. Men så lægger vi heller ikke mere i det. Det er lettere at vise en flot udstilling i billedkunst, mens maden i hjemkundskab er spist, når timen er forbi«, siger Else Jochumsen.

Her har ledelsen et ansvar, understreger Bitten Eilenberg.

»Vi lægger også sedler i kufferten og har øje på dem, som ikke fremstiller synlige produkter«.

Sådan fungerer kulturkufferten

Kulturkufferten indeholder sedler med teksten: »Jeg vil gerne give ros til ...«.

Sedlerne læses op af en bamseholder på ugens infomøde for medarbejderne. Oplæseren giver bamsen videre til en anden medarbejder, som så skal læse op ugen efter. Derudover skal bamseholderen sørge for, at der kommer en seddel i kufferten. Der vil således altid være ros til mindst en medarbejder, men der er typisk tre til fem sedler i kufferten.