Forskning

Læreruddannelser kæmper mod frafald

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frafald og studerende, der dropper ud, er en udfordring for alle videregående uddannelser. Derfor kæmper de for at formindske frafaldet. Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) har i en ny undersøgelse set efter, hvad de forskellige videregående uddannelser gør for at fastholde de studerende, og hvad der reelt kan nedbringe frafaldet. Der er nemlig masser af grunde til, at de studerende stopper.

Det er ifølge Eva vigtigt, at uddannelserne sætter mål og succeskriterier for indsatserne, ellers er det svært for dem at vide, om en indsats lever op til målene, og om den øger fastholdelsen. Ofte vurderer uddannelsesledere og undervisere, at deres indsats virker, men der er en tendens til, at deres vurderinger mere hviler på egne oplevelser og løbende tilkendegivelser fra studerende end på systematisk inddragelse af brugerundersøgelser med mere.

Derfor anbefaler Eva løbende systematiske mål og evaluering.

Læs mere på eva.dk