Undervisningsassistenter
0   291

Evaluering: Lærere har været glade for assistenterne

Undervisningsassistenterne har betydet, at lærerne har fået bedre mulighed for at gøre det, de er ansat til, nemlig at undervise. Det er en af hovedkonklusionerne i den officielle evaluering af skoleudviklingsforsøgene med undervisningsassistenter.

I 2009-2011 har der været gennemført 44 forsøg i 38 kommuner med involvering af ca. 125 skoler. Forsøgene har været finansieret med 18 millioner kr. fra statslige forsøgsmidler.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini vil bruge erfaringerne fra skoleudviklingsprojektet om undervisningsassistenter til et udvidet forsøg med tolærerordninger.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi er rigtig glade for, at man kan se betydningen af at få tilført resurser til undervisningen", siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange. "Selvfølgelig hjælper det både elever og lærere, at der en ekstra resurse i undervisningen, og det betyder, at undervisningen opleves som bedre af især de svageste elever. Men det er svært at udlede andet af evalueringen".

Firmaet Rambøll har evalueret forsøgene for Ministeriet for Børn og Undervisning i forhold til tre delmål: betydningen af assistenter for de fagligt svage og udsatte elever, erfaringer med undervisningsassistenternes opgavevaretagelse og betydningen af undervisningsassistenterne for lærernes opgavevaretagelse og undervisningsmiljø.

Ekstra voksenkontakt

I forhold til det første delmål konstaterer Rambøll, at de svage elever har haft markant udbytte af en assistent, som har haft fokus på præcis deres behov i timerne:

"Undervisningsassistenten giver en ekstra voksenkontakt, som særligt de udsatte elever kan drage nytte af, og mange forsøg har eksplicit haft fokus på, at assistenterne yder omsorg, skaber relationer, løser konflikter samt vejledere de elever, der har udfordringer i skolen", hedder det i evalueringsrapporten.

"Evalueringen kan ikke påvise nogen tydelig effekt i forhold til ønsket om, at færre skal ekskluderes til specialundervisning", siger Dorte Lange. "For omsorg er ikke nok, når det handler om elever med særlige behov. Specialundervisning skal varetages af specialuddannede lærere".

Samtidig påpeger Dorte Lange, at det er vigtigt, at hele relations- og omsorgsopgaven ikke flyttes væk fra undervisningen, for det er afgørende for undervisningens kvalitet, at læreren har den tætte relation til eleverne.

"Jeg behøver ikke stå og tænke over, 'Nej, nu skal jeg lige have løst den der konflikt' eller 'Nu skal jeglige snakke med ham og ham og ham'. Jeg ved, at når jeg har hentet undervisningsassistenten eller har bedt en elev om at gå op til undervisningsassistenten og lige løse det her problem, ja, så ved jeg, at eleven er i gode hænder, og jeg ved, at når han eller hun kommer ned igen, så er det kommet videre."

citat fra en lærer

Rambøll har ud fra de opgaver, assistenterne har varetaget i de meget forskelligartede forsøg, delt forsøgene op efter, hvilke opgaver, undervisningsassistenterne har varetaget: Lærerassistenten har især varetaget praktiske opgaver målrettet  læreren.Relationsmedarbejderen har fokus på eleverne, og opgaverne handler om at skabe gode relationer, trivsel og omsorg i forhold til enkelte elever eller grupper af elever.  Den tredje gruppe er den selvstændige forsøgskategori forlærerstuderende. De lærerstuderende assistenter har flere undervisningsrelaterede opgaver, og disse forsøg har som ekstra formål at styrke den studerendes uddannelse samt bidrage til, at flere gennemfører læreruddannelsen. Relationsmedarbejder-rollen er den mest udbredte anvendelse af undervisningsassistenterne.

Evalueringen viser generelt en positiv effekt i forhold til, at undervisningsassistenten sikrer rum til, at læreren kan koncentrere sig om at undervise. Over 50 pct. af lærerne giver "karakteren" 6 eller 7 på en skala fra 1-7. Ansvaret for en række andre opgaver (at skabe ro, løse konflikter, minimere afbrydelser) ligger i vid udstrækning hos assistenten, og/eller assistenten sørger for, at disse opgaver ikke kommer til at fylde for meget hos læreren, hedder det i evalueringsrapporten.

"Det jeg har lært af ham, det har jeg ikke lært i rigtig mange år ... Han giver ikke op. Han ved, at nogle gange så siger jeg bare, 'Ja, ja det har jeg lært ', men så siger han, 'Nej, det har du ikke, - det kan jeg se på dine svar'…. Han er ikke én, der giver op og siger, 'nu har hun lært det' og så går..."

Citat elev, 7. klasse

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ