Anmeldelse

Natur/teknik

Natur/teknik

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Oftest er det ikke med armene over hovedet, at man påbegynder eller færdiggør didaktikbøger. Dette kan til dels skyldes bøgernes kvalitet, men også, som anmelderen selv har erfaret det, at en del didaktiske fagbøger mangler en forankring i virkeligheden.

Fakta:

Titel: Natur/teknik

Forfatter: Bjarne Golles, Neergaard Jacobsen, Kamma Rasmussen, Vibeke Reinhard, Karl Waack-Möller

Pris: 229 kroner

Sider: 216 sider

Serie: Didaktiske bidrag

Type: Bog

Forlag: Forlaget Klim

"Natur/teknik - en fagdidaktik" er en undtagelse. Den henvender sig til de studerende og undervisere, der ønsker en pragmatisk didaktikbog med en masse jordnære overvejelser og konkrete forslag inden for forskellige områder af faget natur/teknik. Bogen er skrevet af fem forfattere med praktisk erfaring fra grundskolen. De ti kapitler handler blandt andet om koblingen fra fagets centrale kundskabs- og færdighedsområder og trinmål til konkrete undervisningsforslag og situationer, uformelle læringsrum, it i undervisningen og evaluering.

Kapitlerne kan læses uafhængigt af hinanden, hvilket absolut er et plus i en travl studie- og undervisningshverdag. Ydermere er der undervejs, og efter hvert kapitel, henvisninger til relevante hjemmesider samt forslag til videre læsning inden for det pågældende område.

Pragmatiske bøger er dejligt konkrete, men omkostningen kan være en simplificering af det teoretiske stof, hvilket i denne bog visse steder skinner igennem, ved at der refereres til teorier som absolutte sandheder.

Bogen efterlader læseren med mange konkrete forslag til en systematisering og professionalisering af faget, hvor der stilles store krav til såvel skoleledere som fagteam og den enkelte (kommende) lærer, hvis faget skal vokse til et fag med tyngde og ikke reduceres til et marginaliseret fag. Bogen kan absolut anbefales til studerende og undervisere inden for faget samt personer i pædagogisk videreuddannelsesforløb inden for naturfag.