Debat

UDELTHEDEN HAR FORFEJLET SIT MÅL

Undervisningsminister Christine Antorini har i a-pressens Avisen publiceret en forfærdende og dybt deprimerende nyhed: ”Folkeskolen er blevet for de klogestes børn”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Og udeltheden har sandt for dyden aldrig været etableret for disse i ideologisk henseende abnormiteter. I nu snart et kvart århundrede har bestræbelsen gået indædt og benhårdt på, at folkeskolen skal bekæmpe de dygtige elevers muligheder for med skolens hjælp at uddanne sig op over et passende lavt sammenhængsskabende middelmådighedsniveau. I alle disse år har man tvunget de bogligt begavede elever ind i de mest uddannelsesumulige sammenrodede klassesammensætninger blot for derved at hæmme dem i deres naturligt givne muligheder for at distancere sig uddannelsesmæssigt fra de svage. I alle disse år har man med passende mellemrum råbt op om, at al den megen boglige viden bør fortrænges til fordel for en praktisk tilgang til nogle sølle rester fra den boglige vidensverden. I alle disse år har den pædagogiske verden sat ensidigt fokus på de svage elevers tarv og fuldstændigt udraderet de dygtige fra enhver pædagogisk omsorg og ideproduktion. I alle disse år har de dygtige være personae ingratae i uddannelsesmæssig henseende på folkeskoleniveau. I alle disse år har de dygtige fået lov til at sidde i de uddannelsesnedtonende kakofonisk støjende rummelighedsoppustede sammenstuvninger og spildt tiden - omend dog nok nyt livet - i udelthedens ferieagtige lediggang. Og nu kan undervisningsministeren så bekendtgøre, at det hele er slået fejl. De dygtige er faktisk blevet dygtigere end de svage elever i den tid, de har gået i folkeskolen. Jamen, hvordan kan det dog være gået så galt? Det er jo rystende. Undervisningsministeren kalder det i hvert fald for ”bekymrende”. ”Stærkt bekymrende”. Hvorfor har folkeskolen ikke med udeltheden kunnet bekæmpe den negative sociale arv ved at ophæve så meget af den positive sociale arv, at alle børn er endt på samme stade som dem med den negative social arv, hvorved det negative ville være blevet ophævet? Hvordan kan det dog være gået så galt?

Årsagen er, at man har glemt at tage misteltenen i ed. Akademikerforældrene. De veluddannede forældre. Disse usolidariske samfundsmider, der sidder derhjemme i deres herskabeligheder og tænker egoistisk på deres egne børns tarv. En gang imellem oven i købet så meget, at de flytter deres børn væk fra middelmådighedsskolen. Disse kapitalismens øgleunger sidder derhjemme, og læser lektier med deres børn, eller bøder på mangelen af det faglige stof, som folkeskolen i ensgørelsens ædle navn har filtreret fra. Kan noget være mere samfundsskadeligt og deprimerende for udelthedens middelmådighedsstræbende ridderskab. ”Uddannelsessystemet kan gøres meget bedre”, siger ministeren. ”Alle unge skal løftes videre i uddannelsessystemet”. Og da alt er relativt, bør dette ske på vanlig vis ved en fornyet og meget mere intensiv indsats for at tryne de dygtige og deres uanstændigt egoistiske bagland.

Og hvordan tryner vi så de dygtiges bagland. Det kan jo desværre ikke gøres ved at fjerne børnene fra deres forældres indflydelse. Sådan som de jo gjorde det i oldtidens Sparta. Nej, vi må gå mere snedigt til værks. Vi opretter heldagsskoler. Hvis man nu laver heldagsskoler, og i solidaritetens og lighedens navn også tvinger de dygtige til at gå dér, så kan man måske, ved på den måde at fjerne børnene fra den egoismeprægede forældreindflydelse i en større del af børnenes vågne timer, underminere de usolidariske forældres muligheder for at uddanne deres egne børn ud over det middelmådighedstrin, hvor man kan få den negative sociale arv til at syne mindre, så den ser nogenlunde ophævet ud. Undervisningsministeren udtrykker det så smukt: ”Børn af slagteriforældre skal have lige så gode chancer som børn af akademikerforældre”. Og det kan selvfølgelig kun ske ved, at vi, sådan som udeltheden er indrettet til at gøre det, sørger for, at børn af akademikerforældre og af andre uanstændigt veluddannede forældre får lige så ringe muligheder, som børn af slagteriforældre til at oplære deres børn. Derfor flytter vi børnene fra forældreindflydelsen hen på heldagskasernerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Powered by Labrador CMS