Netværk for billedkunstlærere i folkeskolen. I samarbejde med Danmarks Billedkunstlærere.



(4.389 følger) Se alle medlemmer

Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.882 følger) Se alle medlemmer

Fagligt netværk om naturfagene i folkeskolen, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

(6.920 følger) Se alle medlemmer

Det faglige netværk for danskundervisning er for alle, der underviser i danskfaget.

(16.238 følger) Se alle medlemmer
Anmeldelse Billedkunst
0   393

Medieeksperimenter

Medieeksperimenter

Fakta


Titel
Medieeksperimenter

Forfatter
Trine Woller Johansson, Marlene Muhlig

ISBN
9788779964723

Pris
243,75 kroner

Sider
136 sider

Type
Bog

Forlag
Dansklærerforeningen

Med "Medieeksperimenter - visuel læring og it" får billedkunstlæreren en håndbog, der på en virkelig god måde indfører it i billedkunstundervisningen. Også i tværfaglige sammenhænge med for eksempel dansk, natur/teknik og matematik vil den være anvendelig. Bogens hensigt er at fremme elevernes visuelle kompetencer og kvalificere dem til at bruge it i deres skolehverdag med læring for øje.

"Medieeksperimenter - visuel læring og it" er beregnet for mellemtrinnet og er efterfølgeren til "Billedeksperimenter - visuel læring og undervisning", der er målrettet indskolingen.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvorfor så i det hele taget it i billedkunst? Svaret synes at ligge ligefor. Eleverne i dag møder billeder alle vegne og i mange sammenhænge. De er storforbrugere af it og har en ret naturlig og eksperimenterende tilgang til mediet. Denne bog søger gennem de ti meget forskellige og inspirerende undervisningsforløb at fremme elevernes visuelle tænkning.

Undervisningsforløbene handler blandt andet om påklædningsdukkers visuelle udtryk, clip-art som visuelt udtryk og computerspils visuelle udtryk og historie. De ti undervisningsforløb er meget forskelligartede, men inddrager alle på bedste vis it i billedkunstundervisningen på en ny og helst sikkert for eleverne spændende måde. De emner, der tages op, finder deres afsæt i andre fag, hvorfor der også kan indtænkes tværfaglighed.

Det er altid vigtigt at fange eleverne inden for deres begrebsverden og virkelighed, for eksempel i "Hundelortsruten", hvor der tages afsæt i at kunne læse kort, mange forskelligartede kort, for så i eleveksperimentet at arbejde med at udarbejde kort eller beskrivelser over ruter, der har betydning for elevernes egen hverdag. Denne rute lægges ind på Google Earth ved hjælp af et digitalt fotoalbum, Picasa, så eleverne kan sidde og se alle de andre elevers visuelle udtryk.

Billedkunstlæreren har som sagt her en spændende bog med inspirerende forløb lige til at gå til. Med et rimeligt godt kendskab til it og de mest kendte programmer er det bare om at komme i gang.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

SOMMERKONKURRENCE

Tilmeld dig Folkeskolens nyhedsbrev og deltag i lodtrækningen om et ophold for to med ALT betalt. 

Sinatur -konkurrence .1png

Tilmeld dig her