Anmeldelse

Pædagogisk Orientering, nummer 2

Pædagogisk Orientering, nummer 2

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Pædagogisk Orientering" nummer 2/2007 handler om storyline - nu også for mænd.

Fakta:

Titel: Pædagogisk Orientering, nummer 2

Pris: 80 kroner

Sider: 49 sider

Type: Tidsskrift

Forlag: Pædagogisk Orientering

Hæftet byder på flere artikler, der anskuer storyline ud fra forskellige fag og synsvinkler. I artiklen "Storyline - nu også for mænd" fortælles der om baggrunden for storylinemetoden, men der ligger også en kraftig opfordring til, at mandlige lærere begynder at benytte denne metode i deres undervisning. Vagn Oluf Nielsen skriver i sin artikel, at storylinemetoden naturligvis skal anvendes som en af mange forskellige arbejds- og undervisningsformer og læringsmåder, blandt andet projektarbejdsformen, som den har mange ligheder med, ikke mindst når det drejer sig om den reflekterende undersøgelsesproces.

Vagn Oluf Nielsen får kvalificeret modspil af hæftets to redaktører, der skriver, at eleverne bliver problemløsere ud fra egen viden og således bliver i stand til at sammenholde deres viden og problemløsning med andres i den reelle verden. I takt med at eleverne bliver fortrolige med arbejdsformen, vil de i stigende grad også kunne være med til at bestemme en eller flere dele af fortællingen.

Der er artikler, der handler om storyline i matematik, naturfagene og dansk inden for specielt litteraturlæsning. Alle artikler giver gode ideer og virker inspirerende for den lærer, som overvejer at anvende storyline i sin undervisning. Dette hæfte bør derfor findes på det pædagogiske servicecenter.