Debat

Glem ikke børnehaveklasselederne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har i 11 år arbejdet som børnehaveklasseleder i Frederiksberg Kommune. Fagligheden er steget meget i løbet af årene, for kommunen har givet mig mange kurser, som har styrket mig til de faglige udfordringer, som nu er rykket fra 1. klasse ned i børnehaveklassen.

Jeg dækker flere fag: Dansk, matematik, natur/teknik, billedkunst, motorik/musik, socialtræning.

Mine undervisningstimer er på et år 750. Min faktortid er 712:30. Ud over det lægger jeg også 140 timer i skolefritidsordningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi børnehavelærere har samtidig et stort forældresamarbejde, da vi er de første, forældrene støder på i deres barns nye skoleliv.

Vores forældresamarbejde består af:

1. Forældremøde

2. Skole-hjem-samtaler

3. Forældrearrangementer (efterår og sommer).

Samt daglig dialog via forældreintra.

Ofte er der også brug for ekstra behovssamtaler med forældre.

Ud over forældresamarbejdet har vi samarbejde med:

Pædagoger, kommende dansklærer, psykolog, talepædagog, motoriklærer.

Det undrer mig, at jeg ikke får samme faktor som en folkeskolelærer, som underviser i to linjefag.

Jeg har en del flere forskellige fag, som jeg skal forberede mig til - ikke kun ud fra et bogsystem, jeg skal tænke mere i leg og bevægelse, da børnene samtidig er blevet yngre og deres grov- og finmotorik dårligere.

Jeg vil med dette lille indlæg gøre os børnehaveklasseledere mere synlige i DLF. Vi er en lille gruppe i fagforeningen, som på lige fod med de øvrige lærere i folkeskolen betaler samme kontingent til fagforeningen og med glæde! Dog er vi ikke en del af den store gruppe. Når der skal forhandles, bliver vi sat til side og gemmes til sidst.

Samt spørge »Hvad skal vi ikke lave i forhold til vores lærerkollegaer?«

Svar

Børnehaveklasselederne er ikke en glemt gruppe i Danmarks Lærerforening. Vi forsøger efter bedste evne at tilgodese alle medlemmer i DLF. Børnehaveklasselederne har endvidere den fordel, at der er en meget lang tradition for, at der er valgt en børnehaveklasseleder til hovedstyrelsen, og at Børnehaveklasseforeningen er en stærk og velfungerende faglig forening. Gennem årene er det lykkedes os at forhandle et ikke ubetydeligt løft af børnehaveklasseledernes løn, og børnehaveklasseledernes løn stod også på kravlisten ved forhandlingerne her i 2011. Som bekendt endte vi ud med en meget smal ramme, som vi valgte at anvende til generelle lønstigninger i et forsøg på at fastholde reallønnen for alle i 2012, men det er bestemt ikke ensbetydende med, at børnehaveklasselederne bliver sat til side og gemt til sidst.

Uddannelseskravene til job, man udfører, er i Danmark som i langt de fleste lande en vigtig faktor i forhold til lønfastsættelsen. Det kan man synes er rimeligt eller urimeligt, men der er ingen tvivl om, at det er baggrunden for den lønforskel, der er mellem lærere og børnehaveklasseledere.