Debat

Husk I skal lave en efter- og videruddannelsesplan!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da du stemte ved overenskomsten i april, stemte du ja til en efter- og videruddannelsesplan. En plan som du og din skoleleder skal udarbejde i forbindelse med din MUS-samtale.

Nå holder I heller ikke MUS-samtaler på din skole??? - Forundringen er stor hos mine kolleger, når snakken falder på vores muligheder for efteruddannelse.

Ikke mindst fordi alle lærere i Greve Kommune i år har gennemgået et fint 30 timers inklusionskursus, hvor vi, sammen med pædagoger fra børnehaver, vuggestuer, støttepædagogkorps, klubber, SFO'er (de var vist fra hver en krog af byen...) blev indført i tankerne bag kommunens storstilede inklusionsprojekt. 30 timer hvor jeg efterfølgende måtte sige til mig selv; "Dan, udbyttet var, at du skal være mere anerkendende i din tilgang til børn og unge".

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Helt ærligt! Jeg har gået 4 år på seminariet. Det er godt nok 11 år siden, men at bruge 30 timer på videndeling med velmenende støttepædagoger og undervisere, hvis eneste opgave var at få os til at tænke mere anerkendende - det var spild af tid! - Tid vi kunne have brugt på faglige kurser, der kunne have givet os det faglige boost og det overskud der skal til, for at vi kan være anerkendende i vores daglige praksis!
Iøvrigt snakkede vi ikke værktøjer en eneste gang i hele ugen...

Hvorfor deler jeg nu denne historie med jer, der følger debatten på folkeskolen.dk?
Det gør jeg fordi kampen om efteruddannelsesmidlerne bliver større år efter år. Vi står i et vakum af manglende kvalifikationer ude på skolerne. Der mangler fysik- musik- og andre lærere med helt spicifikke kvalifikationer. Kvalifikationer vores arbejdsgivere, kommunerne burde afse midler til at give os - kvalifikationer der kunne give dagligdagen et fagligt løft, så også inklusionsopgaven blev overkommelig!

Tænk på det, når du skal udarbejde din efter- og videruddannelsesplan sammen med din skoleleder! Hvad er det helt specifikt DU har brug for!

Iøvrigt - fik jeg nævnt at der ikke fulgte så meget som for 25-ører uddannelse med planen.. Nej vel. Hvad kan vi så bruge sådan et frustrationspapir til...

MIN POINTE ER: Det er kommunerne der bærer ansvaret for at lærerne bliver ordentligt efteruddannet. Det er kommunernes opgave og de må sørge for at personalet stadigvæk, efter nogle år i tjenesten, har de rette kvalifikationer til at løse opgaverne!

Det vil jeg kæmpe for i den nye hovedstyrelse - Kommunernes pligt til at give os REEL EFTERUDDANNELSE og ikke sådanne "pseudo-kurser" jeg var på - det er jo spild af tid!