Anmeldelse

Evaluering og test i fysik/kemi

Evaluering og test i matematik / Evaluering og test i fysik/kemi

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ovenstående er titler, som kan få øjenbrynene til at hæve sig i den aktuelle debat, der nok ikke forstummer lige med det første - heller ikke hvis det skulle vise sig, at der ikke kommer flere ministerielle tiltag på området.

Fakta:

Titel: Evaluering og test i matematik

Pris: 169 kroner

Sider: 187 sider

Serie: Faglighed, test og evalueringskultur

Type: Hæfte

Forlag: Kroghs Forlag

Titel: Evaluering og test i fysik/kemi

Pris: 169 kroner

Sider: 72 sider

Serie: Faglighed, test og evalueringskultur

Type: Bog

Forlag: Kroghs Forlag

Når man nærlæser de to hæfter, indser man imidlertid hurtigt, at dét behøver den bestemt heller ikke. Hvad man ved første øjekast kunne opfatte som et "åh nej, ikke nu igen"-initiativ, viser sig nemlig at være gedigne artikelsamlinger, hvor samtlige ophavsmænd m/k har fingrene rigtig langt nede i (fag)pædagogisk teori og praksis.

Hæftet om fysik/kemi springer i øjnene med en række gennemgange af evalueringsmetoder, der bragt til fuld udfoldelse vil rykke ved forståelsen af faget og af begrebet evaluering, der som formål klart må have at bringe læringen videre: mindmaps, begrebsfortællinger og ekspertmetoden er eksempler på, hvad der udfoldes undervejs i artiklerne. Og så den lille genistreg, hvor lovkravene i Fælles Mål gøres overskuelige og gennemførlige i et undervisningsforløb ved at blive "oversat" til Lokale Mål.

Der er også gode takter i hæftet om matematik. Her beskrives blandt andet evalueringsarbejde med - igen - begrebskort, logbog, elevplaner og portfolio. Sidste artikel i hæftet, om diagnostiske test, bidrager formentlig mindst til fornyelsen, men testformen som sådan er nok uomgængelig.

Læs hæfterne - det kan ikke undgås, at man bliver klogere på sit fag, på sin undervisning og på elevernes læring.