Debat

Økonomisk incitament eller smuk tanke?

Hvilket fokus vælger KL i forhold til inklusion?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Mere inklusion med bedre styring" er titlen på en KL udsendelse til kommunerne.
I udsendelsen gør KL rede for, hvordan man i kommunen kan spare penge ved at inkludere på den mest fordelagtige måde.
Vel er kommunernes økonomi anstrengt, og det kan være nødvendigt at vende hver sten for at få de alt for få midler til at slå til i forhold til det forholdsvis høje ambitionsniveau, der er for elevernes udbytte af undervisningen. Men hvorfor skal enhver pædagogisk idé nødvendigvis lægges på den økonomiske guldvægt?
Danmarks Lærerforening forsøger vedholdende at forholde sig professionelt til undervisningsopgaven og skolens udfordringer. Kommunernes fokus er desværre alene på tal. Undervisningsprocent, klassekvotient og inklusionsprocent er de parametre, kommunerne måler deres succes på.

Holder vi skole for elevernes skyld eller for økonomiens?

Kenneth Nielsen
Kandidat til Hovedstyrelsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget