Debat

Gode ønsker for det nye år

Vi står i en situation med nye muligheder.Lad os håbe, at alle er parate til at udnytte dem

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil også i år ønske alle medlemmer et godt nytår. I forbindelse med et årsskifte udtrykker vi jo traditionelt altid gode ønsker til hinanden for det kommende år. I år står vi imidlertid i en situation, hvor nye muligheder gør, at nogle af de gode ønsker kan blive til virkelighed, hvis viljen er til stede.

Vi ønsker at styrke lærerens muligheder for at udøve god undervisning.

Vi ønsker at styrke ledelsen i forhold til kvaliteten i undervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi ønsker at styrke lærerens professionelle ansvar.

Vi ønsker at gøre lærerarbejdet attraktivt.

Vi ønsker at mindske bureaukratiet.

Vi ønsker, at ledelse og lærere tager ansvar for skolens kvalitet og styring i stedet for at blive styret.

Vi har de ønsker, fordi det vil give bedre undervisning til vores elever og studerende.

Vi har et nyt Folketing. Vi står over for en ny overenskomst, og politikerne vil gennemføre en kvalitetsreform. Samtidig har et stærkt samarbejde bestående af forældre, elever, pædagoger, ledere og lærere i fællesskab afleveret en række anbefalinger til de nye folketingsmedlemmer. Bruger vi disse muligheder rigtigt, vil vi kunne skabe ekstra dynamik og engagement i vores undervisning og på vores skoler.

Hvis vi i marts måned står med et godt overenskomstresultat samtidig med en række lovjusteringer, der mindsker bureaukratiet og flytter en større del af ansvaret tilbage på skolerne, er jeg ikke i tvivl om, at det vil bidrage til en øget optimisme og gåpåmod alle de steder, hvor Danmarks Lærerforenings mange medlemmer hver dag knokler for at give eleverne den bedst mulige undervisning.

Jeg tror, at resultatet på forholdsvis kort sigt vil kunne aflæses helt konkret på en række områder såsom elevernes udbytte af undervisningen, lavere sygefravær, øget tilgang til læreruddannelsen og flere ansøgninger til lederstillingerne.

De nye muligheder giver os samlet en enestående mulighed for at skabe en ny positiv stemning på og omkring vores skoler. Jeg håber, at politikerne såvel i kommunerne som på Christiansborg er parate til at gribe denne mulighed.

Godt nytår!

»Bruger vi disse muligheder rigtigt, vil vi kunne skabe ekstra dynamik og engagement i vores undervisning og på vores skoler«