Otte tip på vej til et fast job

Det er okay at være initiativrig, men overdriv ikke, når du som løst ansat gør dine hoser grønne.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange læreres første skridt ind på arbejdsmarkedet bliver taget via et vikariat eller som timelærer i en begrænset periode. Målet er for de fleste en fast ansættelse, men hvordan kommer man så langt?

»Det er svært at sige«, siger Andreas Ravnholt.

»Jeg prøver at gøre mit arbejde, så godt jeg kan, og viser en del initiativrigdom og gåpåmod. Det gør jeg ved at påtage mig de ekstra opgaver, der ligger lige for, og som jeg arbejdsmæssigt har mulighed for«.

Han blev uddannet lærer i juli i år og har siden august været ansat i et årsvikariat på Viborg Friskole.

Den nyuddannede lærer har stået for morgensamlingen på skolen og været med til at planlægge Skolernes Idrætsdag.

»Jeg er ny og vil naturligvis gerne være med til at prøve så meget som muligt og gøre et godt indtryk på arbejdspladsen, men i baghovedet ligger også, at det nok måske kan være med til at give mig større chancer, hvis der dukker et fast job op«, siger Andreas Ravnholt.

Job og Karriere har været i kontakt med flere nyuddannede lærere, der forsøger at bane vej til et fast job ved at udvise initiativ og velvilje, mens de arbejder som vikar. Samtidig slår de fast, at man skal passe på med ikke at blive for påvirket af den dårlige ansættelsessituation.

»Det gælder om ikke at virke overdrivende«, som Andreas Ravnholt siger det.

Sådan gør du på en god måde dine hoser grønne:

• Vær bevidst om dine kvalifikationer og læg det åbent frem, hvis der er noget, du ikke kan magte. Det giver bæredygtige relationer.

• Opfør dig troværdigt. Fedteri og falskhed bliver som regel gennemskuet.

• Gør meget ud af samarbejdet med kolleger og ledelse. Samarbejde er et nøgleord, når det gælder om at nå faglige og pædagogiske mål i grundskolen.

• Tænk på, at eleverne er skolens centrum. Det er vigtigt at stå sig godt med kolleger og ledelse, men forholdet til eleverne er det vigtigste for en lærer.

• Vær åben om problemer med arbejdet. Har du svært ved at takle en bestemt situation i en klasse, eller er forholdet til nogle forældre ved at køre skævt, bør du stå åbent frem og søge hjælp hos enten kolleger eller ledelse.

• Pas på dig selv og dine resurser. Det er godt at være engageret i jobbet og gå aktivt ind i de opgaver, som det byder på, men hvis du bruger alt, hvad du har i dig, og tænker skole i de fleste af døgnets timer, er der en stor risiko for at brænde ud.

• Lad være med at pjække. Er du syg, skal du ikke møde på arbejde, men melder du dig syg for et godt ord, er det en belastning både for dine kolleger og for skolen som sådan. Er det ledelsens indtryk, at du er meget fraværende på et tyndt grundlag, vil det kunne betyde, at du ikke får buddet, hvis der bliver slået en fast stilling op.

• Giv udtryk for, hvem du er. Ingen gider ansætte kopier. De fleste skoleledere vil gerne have, at nyansatte er med til at udvikle skolen ved for eksempel at komme med nye ideer og forslag eller ved at tage initiativer, som kollegerne eller ledelsen ikke har overvejet.