Forskning

Hvad lærere mener om historiefaget

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet er gået i gang med en spørgeskemaundersøgelse, der skal vise, hvad lærere i folkeskolen egentlig mener om historiefaget.

»Historie er et mindre fag i folkeskolen. Det fylder til gengæld langt mere i den politiske og fagdidaktiske debat, og der stilles ofte meget store forventninger til, hvad faget skal opfylde såvel fagligt som erindrings- og identitetspolitisk«, siger projektmedarbejder Carsten Tage Nielsen, der står bag undersøgelsen sammen med lektor Claus Haas.

»Men viden om faget på gulvniveau er stort set fraværende, og nye initiativer gennemføres som regel uden evaluering af den hidtidige praksis. Derfor har vi besluttet at tilvejebringe viden om faget set fra lærernes synsvinkel. Deres stemme er nemlig helt overhørt i debatten, men ikke desto mindre nødvendig, når faget skal udvikles«, forklarer han.

Undersøgelsen skal efter planen være færdig i begyndelsen af 2012.

Den hører under et større forskningsprojekt på DPU ved navn »Dannelse og kulturarv i globaliserede samfund«, som i øvrigt just har sendt en bog på gaden, nemlig »Ret til dansk. Uddannelse, sprog og kulturarv«. Den er udkommet på Aarhus Universitetsforlag i den såkaldte Asterisk Serie, der leverer forskningsbaseret viden om pædagogiske emner.

Claus Haas, Anne Holmen, Christian Horst og Bergthóra Kristjánsd´ttir (redaktion): »Ret til dansk. Uddannelse, sprog og kulturarv«. Aarhus Universitetsforlag.

Powered by Labrador CMS