0   73

Dåseskjul lever og har det godt

Klassisk lege som gemmelegen »dåse« og fangelegen »kæde« lever og har det godt i frikvartererne på danske skoler - vel at mærke hvis udearealerne indbyder til det. Det viser lektor Søren Nagbøls og professor Mogens Hansens observationer på de to nybyggede skoler Trekronerskolen ved Roskilde og Asgård ved Køge.

Her har man haft klare pædagogiske ambitioner med arkitekturen og har blandt andet gjort meget ud af at integrere ude- og indearealer. Naturen er helt tæt på skolens vinduer, der er bakker, søer, stier og masser af plads.

Artiklen fortsætter under banneret

»Vi har konstateret, at når der er plads nok på udearealerne, er piger lige så fysisk aktive som drenge«, fortæller Søren Nagbøl i en artikel i arkitekturtidsskriftet »Danske Ark Byg«. »Vi har også iagttaget, at drenge og piger går i gang med traditionelle lege såsom dåseskjul og kæde, når omgivelserne inviterer til det«.

Søren Nagbøl mener, at eleverne får styrket blandt andet deres stedsans, når de leger ude, hvor det ellers mest er fjernsanserne øjne og ører, der stimuleres, når man for eksempel flygter ind i en virtual reality-verden på computeren.

»I det øjeblik der er uderum og bevægelsesfrihed, har børnene derimod mulighed for at vitalisere eller revitalisere nærsanserne gennem løb og leg, og det betyder, at det ikke er så let at falde ind i de monotone baner, som computerskærmen og et dårligt miljø lægger op til«.

Søren Nagbøls artikel kan læses på www.arkbyg.dk. Sammen med professor Mogens Hansen udgiver han om kort tid en bog om projektet Krop, rum, bevægelse og pædagogik


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet