»Ministeriet har afmonteret sin indsigt«

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Der er ingen mennesker tilbage, som har konkret indsigt i uddannelsen. Ministeriet har afmonteret sin indsigt i læreruddannelsen«, siger formanden for lærer- og pædagogseminariernes bestyrelsesforeninger, skoleleder Søren Christian Jensen.

»Embedsmændene har til opgave at placere læreruddannelsen i et samlet uddannelsesbillede, så det svarer til de politiske krav. Når der skal lægges ånd og indsigt på, bliver de nødt til at kalde seminariefolk til«.

Det samme er sket på pædagogseminariernes område, og konsekvensen er, at lovgivningen kan komme til at køre helt af sporet, advarer Søren Christian Jensen.

»Bag ministeriets mure er der ingen, der vil være i stand til at gennemskue det, hvis der sker en skævvridning, for djøf'ere tænker på en bestemt måde. Nu er ministeriet nødt til udelukkende at spørge seminarieverdenen og organisationerne til råds. Men da vi selvfølgelig er parter i sagen, så tager man ikke i tilstrækkeligt omfang hensyn til vores argumenter, og ministeren og de øvrige politikere har derfor let ved at se bort fra vores rådgivning og bekymringer«.

Tidligere havde ministeriet eksperter på læreruddannelsesområdet.

»Dengang vidste vi, at de altid fik forelagt de tanker, man gjorde sig i lovkontoret, og uddannelseseksperterne kunne så fortælle, hvordan de så tingene ud fra et uddannelsessynspunkt«, husker seminariebestyrelsernes formand.

»Jeg skal lade være usagt, om det er djøf-synsvinklen, der er årsagen til, at man i den nye lov har lavet linjefag, der i øjeblikket er ved at skævvride læreruddannelsen og ødelægge mulighederne for at dække skolernes linjefagsbehov«, siger Søren Christian Jensen. |