Folkeskolen skal udvikles - ikke afvikles

Lærerne er en uomgængelig del af løsningen på de udfordringer, skolen står over for.

Publiceret

stillere

Førstesuppleant: Signe Lund Winther kreds 68

Andensuppleant: Lene Høiriis Nielsen kreds 60

Stillere:  

Lisbet Rasmussen kreds 54

Karin Elmhøj Pedersen kreds 54

Tina Meier kreds 54

Per Toft Haugaard kreds 54

Peter Brandt kreds 54

AnneBirte Jensenkreds 54

Anette Petersen kreds 54

Peter Andersen kreds 60

Thyge Pind kreds 60

Ivar Karrebæk Askøe kreds 60

Jonna Rolvung kreds 60

Kim Mikkelsen kreds 60

Annelise Britz Billehøj kreds 60

Anette Lis Jensen kreds 60

Helene Vrangbæk Jensen kreds 60

Mogens Larsen kreds 50

Lise Vadsager kreds 50

Erik Thomsen kreds 50

Charlotte Gudmansen kreds 50

John Hansen kreds 50

Ingelise Jørgensen kreds 50

Nanna Tang Bendig kreds 50

Beth Gudmansen kreds 50

Benedicte Hesselager kreds 61

Lise-Lotte Horn Jakobsen kreds 61

Leif Reese Næsborg kreds 61

Kasper Hincheli kreds 61

Jens-Erik Petersen kreds 61

Pia Sundberg kreds 61

Lene Cohrt kreds 61

Allan Børjesen kreds 61

Ann Hagbarth kreds 68

Henrik Hansenkreds 68

Signe Rasmussen kreds 68

Karina Pedersen kreds 68

ErikPoul Nielsenkreds 68

Birger Petersen kreds 68

Steen Blanner kreds 68

Michael Busck-Rasmussen kreds 61

Liselotte N. Rasmussen kreds 61

Jesper Gramstrup Hansen kreds 61

Heino Bo Hansen kreds 61

Rico Carlsen  kreds 61

Anne Löfstedt kreds 61

Mikael Holck-Clausen kreds 61

Søren P. Eriksen kreds 61

Birthe Mølgaard Sørensen kreds 61

Dorte Skøt Nielsen kreds 61

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen er Danmarks vigtigste samfundsinstitution. Folkeskolen er det sted, hvor elever mødes på tværs af sociale skel. Sådan skabes der sammenhængskraft i vores samfund. Det er for mig helt afgørende, at folkeskolen fortsat er det sted, hvor langt de fleste elever går i skole. Når en større andel af eleverne går på privatskole, er folkeskolen og dermed den fremtidige sammenhængskraft i samfundet truet.

Folkeskolen skal styres og ledes i tillid til, at lærerne er de professionelle. Skolelederen skal være læreruddannet. Hele undervisningsopgaven skal varetages af uddannede lærere. Folkeskolen skal styrkes i et samarbejde med parterne omkring folkeskolen. Hovedstyrelsen skal tage initiativer, der skaber og styrker dette samarbejde. Vi har en god sag, og kun gennem samarbejde og fælles forståelse kan vi forbedre folkeskolen og dermed lærernes arbejdsvilkår.

Et godt lærerliv er ensbetydende med et godt arbejdsmiljø. Godt arbejdsmiljø for lærerne og god undervisning for eleverne er hinandens forudsætninger. Fra det daglige arbejde i kredsen har jeg desværre de senere år oplevet, at stadig flere og flere lærere sygemeldes på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø. Den udvikling skal vendes. DLF skal fortsat tage initiativer og satse på mere forebyggende arbejdsmiljøarbejde og prioritere resurser hertil. Samtidig skal vi insistere på, at politikerne og arbejdsgiverne også tager et ansvar for at forebygge psykisk nedslidning.

Jeg vil arbejde for, at DLF fortsat har løsninger på folkeskolens udfordringer, samt at der bliver lyttet hertil. Lærerne skal anerkendes for den vigtige opgave de løser i og for samfundet.