Forskning Fysik/kemi
0   339

Teenagere skal lære at spare på energien

Hvis eleverne skal forstå, hvordan energifremstilling sker, og hvordan de selv kan bidrage til et bedre miljø, så skal skole og hverdagsliv hænge sammen. Det viser en undersøgelse fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), som forskerne Helene Sørensen, Finn Horn og Lisa Gjedde står bag.

Eleverne handler kun i deres hverdag, hvis undervisning, hverdag og ekskursioner hænger sammen, og de opnår viden om energi. En tredjedel af eleverne ved for eksempel ikke, om de har sparepærer på deres værelse.

Artiklen fortsætter under banneret

Undersøgelsen viser, at undervisningen i fysik/kemi i høj grad sker med udgangspunkt i et lærebogssystem. Internettet og bogkopier benyttes i høj grad, mens ekskursioner kun bruges af en lille del af lærerne.

De elever, der har besøgt et science-museum som et led i et undervisningsforløb om energi, er bedre til at besvare spørgsmål om energi bagefter. De, der blot havde afprøvet udstillingens faciliteter, havde viden, men deres faglige udbytte var fragmenteret.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.503 andre er allerede tilmeldt