Forskning

Teenagere skal lære at spare på energien

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis eleverne skal forstå, hvordan energifremstilling sker, og hvordan de selv kan bidrage til et bedre miljø, så skal skole og hverdagsliv hænge sammen. Det viser en undersøgelse fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), som forskerne Helene Sørensen, Finn Horn og Lisa Gjedde står bag.

Eleverne handler kun i deres hverdag, hvis undervisning, hverdag og ekskursioner hænger sammen, og de opnår viden om energi. En tredjedel af eleverne ved for eksempel ikke, om de har sparepærer på deres værelse.

Undersøgelsen viser, at undervisningen i fysik/kemi i høj grad sker med udgangspunkt i et lærebogssystem. Internettet og bogkopier benyttes i høj grad, mens ekskursioner kun bruges af en lille del af lærerne.

De elever, der har besøgt et science-museum som et led i et undervisningsforløb om energi, er bedre til at besvare spørgsmål om energi bagefter. De, der blot havde afprøvet udstillingens faciliteter, havde viden, men deres faglige udbytte var fragmenteret.