På overbygningslinjen Sprog og Kommunikation kan eleverne med arabisk og somalisk baggrund vælge undervisning på deres modersmål.

Odense-elever kan vælge arabisk og somalisk

På H.C. Andersen Skolen i Odense kan udskolingseleverne med arabisk og somalisk baggrund nu vælge en sproglinje med udgangspunkt i deres modersmål. Skolen vil styrke elevernes samlede sproglige kompetencer og danne grobund for, at bydelens gymnasium kan tilbyde somalisk og arabisk på linje med tysk og spansk.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg tror ikke, at vi kan forudse rækkevidden af, hvad modersmålsundervisningen vil betyde - også i et større integrationsperspektiv", siger skoleleder på H.C. Andersen Skolen Anna Vadgaard.

På H.C. Andersen Skolen, der ligger i Odense-bydelen Vollsmose er 82 procent af eleverne tosprogede. Heraf har langt størstedelen enten somalisk eller arabisk familiebaggrund. På overbygningslinjen Sprog og kommunikation, hvor eleverne bl.a.  undervises i metasprog og lingvistik, vil skolen drage fordel af de tosprogede elevers sprogkompetence. Derfor er der fra dette skoleår ansat en somalisk og en arabisk undervisningsassistent, der i hver seks timer om ugen træder med ind i undervisningen og danner sig et overblik over, hvilken undervisning på modermålet, der kunne supplere det, eleverne lærer på dansk.

"I sidste uge trak den arabiske modersmålsunderviser de tosprogede elever ud af en undervisningstime om eventyr for at læse arabiske eventyr med eleverne den sidste halve time. På samme måde er modersmålsunderviserne så småt også begyndt at indgå i science-linjefaget", forklarer Anna Vadgaard.

Som et forsøg kombinerer skolen, at modersmålsunderviserne indgår som ekstra undervisere i nogle timer, mens de i andre timer sidder med de tosprogede elever alene.

Undervisningen på arabisk og somalisk er i første omgang søsat som et treårigt projekt, der har fået bevilget penge fra Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune.

"Vi har lyttet til de mange gange, Vollsmose-skolerne har bedt om at få lov at lave forsøg med modersmålsundervisning, fordi de og vi formoder, at det kan give gode faglige resultater", siger rådmand Stine Willumsen (SF).

Bygger bro til gymnasiet

På Mulernes Legatskole, der er bydelens gymnasium, tilbyder man i dag undervisning i russisk og kinesisk. I fremtiden kunne man forestille sig, at også arabisk og somalisk blev oprettet som store sprogfag på gymnasiet. Det er i hvert fald, hvad skoleleder Anna Vadgaard gerne vil indgå i et tæt samarbejde med Mulernes Legatskole om.

"Ved at tilbyde arabisk og somalisk vil vi som uddannelsessystem udnytte de sproglige resurser, mange af vores elever allerede besidder og videreudvikle dem, så de bringes i spil i samfundsfællesskabet", siger hun. 

Anne Vadgaard og rådmand Stina Willumsen er opsat på, at flere unge med somalisk og arabisk baggrund fortsætter videre i uddannelsessystemet.

"Vi har spurgt os selv, hvordan man kan tænke udskolingen på en ny måde og skabe attraktive unge miljøer på skolerne for at undgå, at motivationen blandt de ældste elever daler og for at sikre, at flere får en ungdomsuddannelse. Det, H.C .Andersen Skolen forsøger med modersmålsundervisningen, er et godt eksempel på, hvad der kan gøres", siger Stina Willumsen.    

Forsøg med modersmålsundervisning

Offentliggørelsen af en større undersøgelse af tosprogedes undervisning i Danmark og Sverige, der pegede på en sammenhæng mellem deltagelse i modersmålsundervisning og faglige resultater, fik i sidste uge børne- og undervisningsminister Christine Antorini til at fastslå, at vi skal have undersøgt effekten af modersmålsundervisning herhjemme.

På H.C. Andersen Skolen i Odense er modersmålsundervisningen på de øverste klassetrin først lige kommet i gang. I løbet af skoleåret vil folkeskolen.dk vende tilbage til skolen i Odense, for at høre, hvilke erfaringer skoleleder, modersmålsundervisere og elever har gjort sig undervejs.