Blogs motiverer lærerstuderende

Bloggen som redskab i undervisningen har med stor succes gjort sit indtog i faget materiel design på læreruddannelsen på Blaagaard/KDAS og Bornholm. Både underviser og studerende oplever, at den digitale platform giver nye muligheder for dokumentation af arbejdsprocesser, og så er afleveringsformen en motivationsfaktor i sig selv.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når de studerende i faget materiel design på Læreruddannelsen Blaagaard/KDAS afleverer deres opgaver på en personlig blog på nettet, er det i princippet med hele verden som modtager. Måske er det kun lektor Mette Jørgensen og de medstuderende, der læser bloggen, men det er et stort nok publikum til, at den enkelte gør sit bedste.

Lektor Mette Jørgensen oplever, at bloggen virker disciplinerende, fordi afleveringen ikke længere kun er en sag mellem underviseren og den studerende.

Stolt af opgave-afleveringen

Det mærker lærerstuderende Anne-Gro Jensen, som læser på Læreruddannelsen Bornholm, men det er også en motivationsfaktor til at gøre sit bedste.

"At andre skal se det, motiverer mig til at skrive godt og tage nogle gode billeder, som dokumenterer min proces. Jeg er mere stolt af min aflevering på bloggen, fordi det ser godt ud," fortæller hun.

Fungerer som portfolio

Mette Jørgensen starter studieåret med at oprette en blog, hvor hun præsenterer opgaver og lægger links til andre blogs eller hjemmesider, hvor de studerende kan finde inspiration til arbejdet.

Hver studerende opretter sin egen blog, som er knyttet til fagets hovedblog. Den enkeltes blog fungerer som platform for aflevering af studieopgaver og som arbejdsportfolio.

"Det er et krav i studieordningen, at de studerende skal lave portfolio over deres arbejde. Men i et praktisk fag vil vi lige så gerne have, at den indeholder billeder og video, arbejdsbeskrivelser og processer, som at den rummer færdige teoretiske produkter. Og derfor er bloggen rigtig velegnet," fortæller Mette Jørgensen.

Følger de medstuderende tæt

Det net af blogs, der opstår, er en fælles platform, hvor alle kan se hinandens arbejde i skrift, billeder og video. På den måde kan de studerende følge hinanden i både proces og produkt.

"Materiel design er jo et fag, hvor vi arbejder meget med det visuelle, og bloggen er et ekstremt smidigt redskab til den del. Det er inspirerende for mig at følge med i de andres proces, og jeg lægger også selv arbejdsbilleder ud undervejs. Det er supersmart at alting ligger samlet ét sted, så kan man gå tilbage og se på sine gamle ting," siger Anne-Gro Jensen.

Et digitalt udstillingsvindue

For hende har bloggen været så godt et redskab, at hun selv har lavet blogs i andre af sine fag. Her viser hun omverdenen, hvad hun har lavet, hvilke tanker hun har gjort sig og lægger forløb ind, hun for eksempel har lavet i praktik eller i sit vikarjob på en skole.

"Bloggen viser, hvad jeg kan i de fag, jeg arbejder med. Jeg tænker, det er en god præsentation af mig selv for en kommende arbejdsgiver, som kan få indblik i, hvad jeg har lavet og tænkt på læreruddannelsen. På den måde bliver det både mit og uddannelsens ansigt udadtil," mener Anne-Gro Jensen. 

 

Læs mere

Bliv inspireret

Materieldesign Bornholm

Materiel designBlaagaard/KDAS

Anne Gro JensensBlog                                                                           

Blogværktøjer

Blogger.com

Skoleblogs

 

Powered by Labrador CMS