Hos syv ud af otte adspurgte videncentre er forskningsaktiviteten mindst halveret siden finansieringen fra Undervisningsministeriet ophørte.

Videncentre: Forskning taber i finansieringsspil

I 2009 lukkede Undervisningsministeriet kassen for finansiering af landets videncentre. I dag kæmper centrene for midler – ofte mod hinanden. Forskningen inden for bl.a. folkeskolens fag er den store taber. Projektaktiviteten er flere steder nede på 20-50 procent, og tre centre er lukket.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I perioden fra 2004-2007 gav det daværende Undervisningsministerium finansiel støtte til 28 videncentre rundt om i Danmark. Tanken var, at centrene med tiden skulle være selvfinansierende, og i 2009 blev der endegyldigt lukket for ministeriel finansiering. Dengang var flere af videncentrene skeptiske over udsigten til, at forskningen skulle foregå på markedsvilkår. Nu viser en ny rundspørge foretaget af folkeskolen.dk blandt otte videncentre, som har forsket inden for skole- og undervisningsområdet, at projektaktiviteten er styrtdykket i årene hvor centrene selv har måttet finansiere deres aktivitet. Halvering af forskningsaktivitet Tre af de pågældende videncentre er lukket. Det drejer sig om Center for Anvendt Naturfagsdidaktik, Nationalt Videncenter for Matematikdidaktik og senest Videncenter i ledelse og læring, som måtte dreje nøglen om i sommeren 2011. Hovedparten af de tilbageværende videncentre fortæller, at projektaktiviteten - forskning og udvikling af ny viden - mindst er halveret siden Undervisningsministeriet smækkede kassen i. Hos Videncenter for Læsning fortæller centerleder Klara Korsgaard, at budgetterne er blevet beskåret med næsten to tredjedele siden finansieringen fra undervisningsministeriet ophørte. Selve driften af centeret fungerer, og centervirksomheden tjener penge. Men det sker på bekostning af forskningen, fortæller Klara Korsgaard. "Vi er ikke ved at lukke, men vi bruger uanede mængder af resurser på at skaffe midler", siger centerlederen, som vurderer, at projektaktiviteten er nede på omkring 20-25 procent af, hvad den var for nogle år siden. "Det har været umuligt at fortsætte som før, efter vi er blevet selvfinansierende. Det at udvikle ny viden hænger ikke sammen med at skulle tjene penge", siger hun. Markedet styrer projektvalg Det eneste af de adspurgte videncentre, som tilsyneladende ikke har haft et fald i deres projektaktivitet, er Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE) i Esbjerg. Alligevel siger chefkonsulenten, Ole Steen Nielsen, at det er blevet en kamp at få videncentret til at løbe rundt, og selvom selve aktiviteten ikke er faldet, har projekterne ændret karakter. Forskningsaktiviteten bliver nu bestemt ud fra, hvad der økonomisk er gevinst i. "Da vi i sin tid søgte om finansiering fra Undervisningsministeriet, præsenterede vi en lang række forskellige områder, som vi kunne se, der manglede forskning inden for. Vi som fagfolk vurderede selv, hvad det var relevant at forske i. I dag er det kunderne, der bestemmer, hvilke projekter, vi starter", siger Ole Steen Nielsen og forklarer, at centeret må opgive mere fremtidsorienterede projekter til fordel for forskning i 'her og nu'-udfordringer, simpelthen fordi der ikke kan findes midler. Centre kæmper om midlerne Et af de steder, hvor samtlige adspurgte videncentre bruger energi på at hente finansiering til forskningen, er hos fonde. Kampen om forskningsmidlerne er spidset til siden 2009, og videncentrene er i konkurrence med hinanden om fondenes gunst. Professionshøjskolerne, som står bag videncentrene, er også med til at finansiere deres aktiviteter. Men centrene kan stadig være nødt til at udvælge forskningsprojekter ud fra økonomiske betragtninger, vurderer Klara Korsgaard fra Videncenter for Læsning, som bliver støttet af syv forskellige professionshøjskoler. "Vores forskning er stadig styret af, at forretningen skal løbe rundt. Professionshøjskolerne vil næppe finansiere en underskudsforretning for good", siger hun. Flere af de adspurgte videncentre oplyser, at deres forskningsaktivitet er stadigt faldende på grund af de økonomiske rammer, samt at der er store usikkerheder i forhold til, om de kan finde midler til den fortsatte drift af centrene i de kommende år. Adspurgte videncentre: Center for Anvendt Naturfagsdidaktik (CAND) (Lukket per 31. december 2009) Nationalt Videncenter for Matematikdidaktik (NAVIMAT) (Lukket per 31. marts 2011) Videncenter i ledelse og læring (L^2) (Lukket per 31. maj 2011) Nationalt videncenter for læremidler Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion (NVIE) Nationalt Videncenter for Læsning Videncenter for evaluering i praksis (CEPRA) Videncenter for tosprogethed og interkulturalitet (UC2)