Christine Antorini fastholder, at det skal være frivilligt for kommunerne, om de vil udbyde modersmålsundersvisning til alle tosprogede elever.

Antorini vil have undersøgt effekten af modersmålsundervisning

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) er ikke klar til at genindføre tosprogedes ret til modersmålsundervisning i Danmark. Hun vil i stedet sætte en undersøgelse i gang af effekten og vilkårene for undervisningen. Vi har brug for dansk forskning, siger hun.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Rapporten 'Tosprogede elevers undervisning i Sverige og Danmark', som Skolerådet offentliggør i dag, peger på en sammenhæng mellem deltagelse i modersmålsundervisning og de tosprogede elevers faglige niveau.

Men Christine Antorini hæfter sig ved en anden af rapportens konklusioner. Nemlig, at det vil være relevant med en nærmere undersøgelse af de forskellige vilkår for modersmålsundervisning i kommunerne - og i Danmark sammenlignet med Sverige.

Mens det i Danmark siden 2002 har været frivilligt for kommunerne, om de vil udbyde modersmålsundervisning til elever med anden etnisk oprindelse end dansk, tilbydes alle svenske minoritetselever undervisning på deres respektive modersmål.   

Der tales 30 sprog på Nørrebro

Christine Antorini fastholder, at der behov for en undersøgelse, der dykker dybere ned i substansen end Skolerådets formandsskabs rapport. Samtidig noterer hun, at den forskning, der allerede findes på modersmålsområdet, er usammenlignelig med danske forhold.  

"Alle og dermed også de tosprogede elever skal lære mere, end de gør i dag, men den forskning, vi har på effekten af modersmålsundervisningen, er foretaget på helt andre kulturer og skolesystemer end det danske", siger undervisningsministeren og nævner som eksempel en amerikansk undersøgelse af de spansktalende amerikanske skoleelever. "Skolerne på Nørrebro har 30 nationaliteter. Det er jo noget helt andet, der så skal til", siger hun til folkeskolen.dk.

Som en del af en række af udviklingsprojekter, der skal styrke de tosprogede elevers faglighed, vil den ny regering undersøge, hvordan modersmålsundervisningen kan blive bedre herhjemme. 

Læs mere

Læs hele AKF-rapporten om undervisning af tosprogede

Powered by Labrador CMS